راهنمای ورود به رشته خلبانی فوق سبک

اگر شما هم علاقمند هستید که در رشته خلبانی هواپیمای فوق سبک تحصیل کنید اما اطلاعات دقیقی از شرایط خلبانی فوق سبک شدن و راههای ورود به آن و مزیت ها و سختی های شغل خلبانی هواپیمای فوق سبک ندارید، گروه هوانوردی اسکایتو این مصاحبه را با یکی از برترین خلبانان هواپیمای الترالایت انجام داده است تا شما پاسخ سوال “چگونه خلبان هواپیمای فوق سبک شویم ؟” را دقیقتر بدست آورید.

بیوگرافی

نام ونام خانوادگی: نیلوفر فخر موسوی
سمت: استاد خلبان هواپیمای فوق سبک

استاد خلبان فوق سبک نیلوفر فخر موسوی

نیلوفر فخرموسوی، معلم خلبان فوق سبک

سلام خدمت مخاطبین اسکایتو، خدمتتون عرض کنم که تحصیلات دانشگاهیم غیر مرتبط با هوانوردی بوده من در سال 63 وارد دانشگاه تهران شدم. لیسانس میکروبیولوژی گرفتم و بعد در سال 77 وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم. فوق لیسانس قارچ شناسی پزشکی گرفتم. سپس علاقمند بودم در زمینه ایمونولوژی دکترا بخونم. براش تلاش کردم که متاسفانه در مصاحبه قبول نشدم. و اتفاقی به مقوله هوانوردی آشنا شدم. همسرم سالها در خارج از کشور پیش گواهینامه خلبانی فوق سبک داشت و میخواست که بعد سالها دوباره ادامه بده و من خواستم بدونم که خانمها هم میتوانند خلبان شوند یا خیر؟

پرسیدیم و دیدیم که بله میشه و پرواز رو تجربه کردم اوایل برام شوق آور و هیجان زیادی داشت و بعد از مدت کوتاهی به قدری علاقمند شدم و پیگیری کردم که اواخر سال 92 متمرکز شدم. اول مدرک UL-PPL گرفتم پس از اون CPL رو گرفتم بعد ادامه دادم برای پرواز با هواپیمای سبک دوره های گراند گذاروندم و با سسنا 172 گواهینامه Light-PPL گرفتم و دوباره به فوق سبک برگشتم و برای معلمی ادامه تحصیل دادم. الان هم از سال 97 معلم خلبان فوق سبک هستم.

در ضمن من مادر 3 فرزند هستم و فرزندان و همسرم علاقه مند و حمایتگر من هستن

تاریخچه خلبانی فوق سبک  و ورود آن به صنعت و اهمیت خلبانی فوق سبک چی هست ؟

خب تاریخچه خلبانی فوق سبک برمیگرده سال 1380 که این صنعت نظام نامه ای پیدا کرد و حرفه ای دنبال شد خب بر اساس علاقه ای که بود هواپیماهایی وارد شد و حوادثی هم داشتیم به مرور تعداد بیشتری هواپیما از خارج وارد شد و البته ایران هم اقداماتی در جهت تولید هواپیمای فوق سبک انجام داده است.

اهمیت خلبانی الترالایت (Ultra-Light) در صنعت هوانوردی

راجب صنعت که پرسیده شد اینکه خیلی ها دوست دارن وارد خلبانی بشن شاید به درستی توجیه نیستند و فکر میکنن خلبانی فقط مسافربری هست خب اون هم با توجه به محدودیتی که در کشور ما موجود هست. افراد دوره ها رو میگذرونن با هزینه های زیاد درس میخونند اما جذب ایرلاین ها نمیشن. اما همچنان علاقه و شوق پرواز هست این دسته افراد باید چیکار کنن حالا ؟

آموزش خلبانی فوق سبک

آموزشگاه های هواپیمای سبک فقط به شما آموزش میدهند و شما نمیتونید حتی یک ساعت آنجا تفریحی پرواز کنید یا کسی از دوستان و خانواده را همراهتون ببرید. پس یک فاصله ای میوفته در حالی که فوق سبک میتواند این مشکل رو حل کند. افرادی که در هر زمینه ای کار کرده اند در کنار شغلی که دارند میتوانند هوانوردی رو یاد بگیرند. الترالایت در این مقوله میتونه کمک کننده باشه هم پرواز رو تجربه میکنند هم شغل خودشون رو دارند .

چطور خلبان هواپیمای فوق سبک شویم؟

مرحله اول تست پزشکی این رشته هست که باید چک مدیکالی انجام بدهند. به این صورت که ابتدا به آموزشگاه فوق سبک مراجعه و ثبت نام میکنند. از طریق آموزشگاه پرونده تشکیل میشه معرفی نامه داده میشود به کلینیک های که مختص معاینات پزشکی خلبانی است.

برای فوق سبک در واقع مدیکال CLASS 2 لازم هست که بگیرند.  وقتی که گواهی سلامت خود را بگیرند و بحث چک حراست هست که باز به همون آموزشگاه مراجعه می کنند براشون پرونده تشکیل داده می شود. سپس مراجعه میکنند سازمان هواپیمایی کشوری سابقه خودشون رو وارد سیستم می کنند و شروع به یادگیری خلبانی تفریحی میکنند.

مراحل آموزش خلبانی هواپیماهای فوق سبک Ultra-Light

 مراحل به این صورت است که ابتدا گواهینامه UL-PPL  که گواهینامه خلبانی شخصی هست رو دریافت میکنید در مرحله بعدی UL-CPL هست و بعد هم UL-IP

مرحله اول گواهینامه UL-PPL

لازم هست که مطابق شیوه نامه ای که سازمان هواپیمایی کشوری  اعلام میکند باید 90 ساعت کلاس تئوری بگذرونند و بعد حداقل 50 ساعت پرواز عملی بعد از طریق سازمان هواپیمایی کشوری چک می شوند. اگر قبول شدن گواهی شخصیشون رو میگیرند.

با گواهینامه خلبانی UL-PPL چه کارهایی می توان انجام داد؟

با این گواهی نامه شما میتوانید پروازهایی رو انجام بدید و این باز با توجه به مشکلات تعمیرات و تهیه قطعات هواپیما که در کشور هست. بستگی به آموزشگاه ها دارد که به شما هواپیما اجاره بدهند یا ندهند.

مرحله دوم گواهینامه UL-CPL

برای کسب گواهینامه UL-CPL نیاز هست 60 ساعت کلاس تئوری بگذرونید و این هم باز بستگی به شیوه نامه ها دارد  و مجموعا 120ساعت پرواز عملی داشته باشید.

مرحله سوم استاد خلبانی هواپیمای فوق سبک

اگر بخواهیم معلمی خلبانی فوق سبک بگیریم باید 360 ساعت کلاس تئوری بگذرونیم و بعد از 40 ساعت پرواز عملی در کنار استاد خلبان و نوشتن پروپوزال گواهینامه UL-IP رو دریافت میکنید. باز توجه کنید که الزامی نداره آموزشگاهی که شما دوره رو گذروندید شما رو جذب کند.

شهریه آموزش خلبانی فوق سبک چقدر هست؟

درباره شهریه ها آموزشگاه های مختلف شهریه هاشون متفاوت هست باید با آموزشگاه ها تماس بگیرید و از جزئیاتش با خبر بشین و اما پرواز ها ساعتی حساب میشوند و الان حدود 2300 تا 3 میلیون تومان هست. برای دوره PPL  که 50 ساعت هست حدود 140تا 150 میلیون هزینه پروازهای عملی میشود و کلاس های تئوری هم متفاوت هست بسته به اینکه خصوصی یا عمومی هست برای کلاس خصوصی حدودا 15- 16 و کلاس عمومی 10 میلیون تومان برای مقطع PPL می باشد.

شرایط پزشکی خلبانی فوق سبک

از نظر پزشکی آزمایشات مختلفی گرفته میشه مثل: خون، ریه، ظرفیت تنفسی، نوار قلب و … که یک استانداردی داره و نمیتونم به صورت دقیق براتون توضیح بدم اما به صورت کلی وزن افراد نباید بیش از 100 کیلوگرم باشد حداقل قد 155 سانتیمتر و سن هم برای شروع پرواز عملی باید حداقل 18 سال و حداکثر سن هم 65 سال هست که میتونن آموزش ببینند. البته کلاس های تئوری رو می توانید قبل از 18 سالگی شروع کنید.

افرادی که عینکی هستن میتونن وارد بشن و مدیکالشون رو بگیرن و هیچ مانعی نیست

فرصت های شغلی و راههای درآمد زایی خلبانی هواپیمای فوق سبک

تا مقطع PPL که فرد درآمدزایی نمیتواند داشته باشد بعد از دریافت مدرک CPL بسته به خودشون و توانایی فردی که دارند و به اصطلاح خودشون رو به آموزشگاه نشون دادند میتوانند استخدام شوند.

را های کسب درامد از خلبانی فوق سبک

کسب درآمد از طریق انجام پرواز تفریحی:

وقتی شما در جایگاه دارنده گواهینامه CPL قرار میگیرید. تحت نظارت اون آموزشگاه که میخواهید پرواز تفریحی انجام دهید و فردی رو پرواز ببرید و درآمد داشته باشید هم همون 200 تا 300 تومن هست که البته قراردادی هست بین طرفین که باز مبلغ قابل توجهی نیست.

کسب درآمد از طریق استاد خلبانی هواپیمای فوق سبک

خلبانی شغل پر مخاطره و پر مسئولیتی هست شما مسئولیتی که دارید دو چندان میشه. خصوصا در زمینه استادی که شما باید سمت راست بشینید و سعی کنید با گفت و گو و دمو کردن آموزش خلبانی بدید. این خیلی سخته تا اینکه فرامین دست خودتون باشه خودتون هواپیما رو هدایت کنید.باید نحوه هدایت هواپیما رو آموزش بدید. باید خیلی حواستون جمع باشه تا دچار سانحه نشید. پس نسبت به درآمدی که شما کسب میکنید اصلا قابل توجیه نیست.حالا میاییم در مقوله آموزش کسی که استاده باید حوصله و آرامش داشته باشد و به دانشجو انگیزه بده. من خودم اول که رفته بودم پرواز اصلا تصوری نداشتم که خودم بخوام لندینگ انجام بدم. ولی حالا به لطف خدا دارم آموزش میدم منظور به اینکه کار استرسی هست و واقعا عشق و علاقه میخواد.

تنها چیزی که شمارو پشتیبانی میکنه اون عشق و علاقه است افرادی ک فقط دیدگاه درآمدزایی بخواهند وارد شوند متضرر میشوند.

ولی اگر عاشق این حرفه هستین رویاتون رو دنبال کنید. من الان خیلی خوشحالم که مخاطبین زیادی میان میگویند که خوشحالیم که دیدیم تونستی موفق بشی  اون هم در سن میانسالی. اون چیزی که سازمان هواپیمایی کشوری به من گفت تنها خانومی بودم که در سن میانسالی وارد شدم و هم موفق بودم خداروشکر. این برای من خیلی خوشحال کنند است که میتونم انگیزه بدم و خیلی از جوانان میگویند: که میتونیم؟ و من هم میگم قطعا میتونید. اگر عشق و علاقه و انگیزه داشته باشید وقت بزارید مرتب مطالعه داشته باشید، تلاش و کوشش کنید حتما میتونید. پس بنابراین هرکسی باید شرایط زندگی خودش رو بسنجه.

اما توصیه به افرادی که علاقمند هستند به خلبانی فوق سبک اول یک راید پرواز تفریحی رو تجربه کنند. ببینید که حس و حالشون چطوریه دوست دارند یا ندارند و اگر مطمئن شدن راهشون رو ادامه بدهند.

خرید یا اجاره هواپیمای فوق سبک

در زمینه خرید هواپیما رنج قیمتی متفاوت هستند بر اساس مدل کارکرد موتور، داشتن سانحه، ساخت چه کشوری بوده و… در بازار همیشه خریدار و فروشنده هست. از لحاظ خرید هواپیمایی که خوب باشه رنج قیمتی از یک میلیارد شروع میشه. البته ساخت کشور خودمون هم داریم اما باید به دقت بررسی شود به طور کلی از یک میلیارد تا هفت میلیارد داریم. اگر دولت همراهی کند تا هواپیماهای بهتری وارد بشه طبیعتا نرخ شکسته میشه و مردم میتونن هواپیماهای نو استفاده کنند.

سخن پایانی با علاقمندان خلبانی فوق سبک

من هم ممنونم از گروه اسکایتو و مخاطبین محترم شما امیدوارم توضیحات مفید واقع بشه.

یک نکته ای که مایل هستم اشاره کنم بحث کنترلرهای توانمند و محترم و زحمت کش کشورمون هست که باید تشکر کنم. پرواز اصولا ابعاد مختلفی داره ممکنه که خیلی نگاه ها به خلبان ها باشه که او وسیله پرنده رو هدایت می کند. اما در واقع افراد مختلفی هستند که سبب میشه پرواز به خوبی انجام شود. همچنین تشکر می کنم از مهندسان زمینی افرادی که زحمت میکشند تا یک هواپیما کارکرد درست داشته باشه. و ما یک پرواز خوب داشته باشیم کمال تشکر و قدر دانی رو دارم.

ما همیشه دو گانگی رو داریم
که آرزو هامون رو دنبال کنیم یا نه این چیزی که در دسترسمون هست دنبال کنیم؟

ببینید خلبانی یک شغل خاص میتونه باشه همه شغل ها ارزشمند هستند. اما با توجه به اینکه مسئولیت جانی یک انسان رو به عهده دارند شغلی خاص شمرده میشه. خاص تر از اون خانوم هایی هستند که در این زمینه علاقمندبه ورود به این حوزه هستند. واقعا متاسف هستم که در این زمینه درست اطلاع رسانی نشده. و خانوم های ما هم خیلی خودشون رو دست کم گرفتن و میگن این شغل به قدری سخت هست که اصلا واردش نشیم بهتره.
به عنوان سخن آخر میخوام به این نکته اشاره کنم که :

حتما اگر در خودتون انگیزه و اشتیاق میبینید که وارد بشید و حس بسیار ناب و خاص پرواز تجربه کنید. این رو بدونید که انسان ها  دائما در حال تغییر هستند. یعنی من امروز با موسوی دو سال پیشم کاملا متفاوت هستم توانایی ها بیشتر بروز میکند. همین که اون جرقه اولیه زده بشه و امکانات اولیه هم باشد میتونید حرکت کنید و به آرزو هاتون جامعه عمل بپوشانید و لذت ببرید.

در صورتی که سوال یا ابهامی در خصوص این رشته دارید

حتما آن را قسمت “دیدگاه” بنویسید

تا پاسخ شما را متخصصین این حوزه بدهند.
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

  1. علیرضا گفته؛
    20:03 1402/01/03

    سلام برای اخذ گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق سبک،ایا دندان پر کرده مشکل ایجاد میکند؟

    • گروه هوانوردی اسکایتو گفته؛
      11:27 1402/01/05

      سلام خیر مشکلی ایجاد نمی کند.

  2. علیرضا گفته؛
    20:04 1402/01/03

    سلام دندان پر کرده زیاد ،ایا در تست پزشکی مشکل داره؟

    • گروه هوانوردی اسکایتو گفته؛
      11:27 1402/01/05

      با سلام خیر مشکلی ایجاد نمی کند.

  3. محمد غفوری پور گفته؛
    19:35 1402/06/12

    عالی

  4. سعید گفته؛
    02:10 1402/07/28

    سلام لطفا تفاوت دوره گراند فوق سبک و سبک در ppl رو بفرمایید واینکه گراند سبک به جای فوق سبک پدیرفته می سود؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0