راهنمای ورود به شغل دیسپچر پرواز

اگر شما هم علاقمند هستید که شغل دیسپچری پرواز شوید اما اطلاعات دقیقی از شرایط و راههای ورود به شغل دیسپچ و مزیت ها و سختی های این شغل ندارید، گروه هوانوردی اسکایتو این مصاحبه را با مدیر عملیات زمینی مرکز آموزش های هما انجام داده ایم تا اطلاع دقیقی از این شغل پیدا کنید.

بیوگرافی

نام و نام خانوادگی: امیرحسین سلمه
سمت: مدیر عملیات زمینی مرکز آموزش های هما

تاریخچه و اهمیت شغل دیسپچری پرواز در صنعت هوانوردی:

بطور کلی صنعت هوانوردی با توجه به قدمت نه چندان زیادش رشد خیلی زیادی داشته و در چند سال گذشته رشد بیشتری داشته. اما موضوعی که به وجود میاد اینکه با زیاد شدن پرواز ها و افزایش نیاز به هماهنگی با واحدهای مختلف پروازی مثل خلبان با واحد های زمینی و برعکس و سایر واحد هایی که بطور غیرمستقل در عملیات پرواز نقش دارند. باعث شد نیازبرای وجود یک شخص یا یک واحدی که بتواند روی زمین کمک برسونه و دستیاری باشد برای خلبان خیلی حس شد. اینجا شد که دیسپچر ها وارد میدان شدند و یک دوره ای تشکیل شد برای دیسپچر ها که یکسری افراد وارد این دوره بشن و تحصیل کنند مدرک بگیرند.در نهایت در یک ایرلاین مشغول کار شوند.

 یک روز کاری و مسئولیت های دیسپچر چیست؟

به طور کلی وقتی خلبان و کروی پروازی در حال آماده شدن برای پرواز هستند قبل از پرواز به واحد دیسپچ مراجعه می کنند. یکی از وظایف اصلی واحد دیسپچ جمع آوری تمام اطلاعات لازم برای انجام اون پرواز هست. چون وقتی ما میخوایم یک پرواز رو شروع کنیم قاعدتا یکسری اطلاعات نیاز داریم. مثل اطلاعاتی در خصوص فرودگاه مبدا، فرودگاه مقصد و مسیر پروازیمون که از چه مسیری باید انجام شود؟ وضعیت آب و هوا به چه شکل است.
اگر محدودیتهایی در طول مسیر هست چون خیلی وقت ها محدودیت های عملیاتی به وجود میاد که همگی وظایف دیسپچر هست. که دیسپچر همه اینهارو قبل از پرواز بررسی کند و اصطلاحا اگر NOTAM خاصی برای فرودگاه مقصد هست را تماما در اختیار خلبان قرار دهد. وقتی خلبان وارد واحد دیسپچ می شود تمامی اطلاعاتی که در طول پروازی های او مورد نیاز هست را از دیسپچر دریافت می کند. سپس اطلاعات را بررسی و تایید می کند و اینجا نقطه شروع پرواز کروی پروازی هست.

وظایف شغل دیسپچری پرواز

علاوه بر این دیسپچردر طول پرواز هم با خلبان در ارتباط است. در کتاب های قانونی هوانوردی میبینیم که دیسپچر همواه به عنوان یک دستیاربرای خلبان هست. در صورتی که در طول پرواز هر هماهنگی نیاز باشد خلبان با ایرلاینی که در اون کار می کنه داشته باشه، انجام دهد همواره با واحد دیسپچ اینکار رو انجام میده. پس نمیشه گفت که کار دیسپچر در ابتدای پرواز تموم میشه. قبل از پرواز کار یک دیسپچر شروع میشه و تا انتهای پرواز با کروی پروازی در ارتباط و هماهنگی است.

تایم کاری یک دیسپچر چطوریه؟

معمولا دیسپچر ها به صورت شیفتی کار می کنند. اما شرکت های مختلف هواپیمایی سیاست های مختلفی برای زمانبندی کاری دارند. به طور کلی مانند یک خلبان نیستند که برای یک پرواز خاص به واحد دیسپچ مراجعه کنند. به طور مثل از 8 صبح تا 5 عصر در محل کار خود حاضر می شوند و در طول این مدت زمان کلیه مسئولیت هماهنگی های پرواز هایی که در این مدت انجام می شود را بر عهده دارد.

مزایا و معایب شغل دیسپچری پرواز چیست؟

مسلما افرادی که وارد این صنعت می شوند اولین و مهمترین موضوعی که باید توجه داشته باشند بحث علاقه هست. دیسپچر ها هم خیلی نزدیک به خلبان ها هستند. چون معمولا همه کسانی که وارد صنعت هوانوردی میشن اکثر علاقمند به خلبانی هستند اما خیلی وقت ها به دلیل محدودیت هایی که برای علاقمندان وجود داره به رشته های دیگر صنعت هوانوردی را انتخاب می کنند.

پس اول از همه باید علاقمند باشند.

 در رشته دیسپچری درسته است که در نهایت خلبان نمی شوند اما دقیقا دروس خلبانی را می خوانند و با این دروس درگیر هستند. اما با سطح کمتری. به همین دلیل موضوعی که اهمیت دارد اینکه باید این رو بپذیرند که با درس هایی که میتونه براشون یک مقداری سخت باشه مواجه باشند که از دیدگاه برخی افراد میتونه از معایب این شغل باشد.

عیب دیگری این شغل طولانی بودن برخی شیفت های کاری است. چون خیلی وقت ها افراد دوست دارند صبح تا عصر سر کار باشند اما خیلی وقت های یک دیسپچر باید شیفت شب کار کند که میتونه از معایب این شغل باشد.

از مزیت های شغل دیسپچری اینکه خیلی جذابیت خاصی داره. از این نظر که شما کلیه واحد هایی هستید که در انجام یک پرواز نقش دارند را هماهنگ می کنید. به نوعی در حال مدیریت پرواز رو انجام میدید و این میتونه خیلی جذاب باشه چون وقتی که یک پروازی در فرودگاه مقصد فرود میاد و پرواز تموم میشه. دیسپچر داشته از قبل از شروع پرواز کلیه هماهنگی هارو انجام میداده. این میتونه یک حس خوب رو ایجاد کنه چون شما یک عملیات پیچیده رو در حال هماهنگی بودید.

راه های ورود به رشته دیسپچری پرواز

با توجه به تغییر قوانین در حال حاضر مراکزی هستند که دوره های دیسپچری رو برگذار می کنند. بغیر از این مراکز آموزشی خود ایرلاین ها هم به فراخور نیازشون این دوره ها را برگذار می کنند که علاقمندان می توانند آموزش ببینند.

چگونه دیسپچر پرواز شویم؟

دوستانی که وارد این دوره های آموزشی دیسپچری هستند حدود 280 ساعت  آموزش تئوری می بینند. تمامی دروسی که آموزش میبینند دقیقا دروسی هست که خلبان ها می خوانند اما در یک سطح پایینتر. به عنوان مثال خلبان ها یک درس رو در 3 سطح مختلف می خوانند. اما دیسپچر ها فقط در 1 سطح می خوانند. دانشجویان پس از پایان دوره آموزشی و قبولی در امتحانات تک درسی که در مرکز آموزشی گرفته می شود به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می شوند. پس از قبولی در آزمون جامع سازمان هواپیمایی کشوری و مصاحبه تخصصی با یک استاد ممتحن مجوز ورود به دوره کارآموزی را دریافت می کنند

چه شرایط پزشکی برای ورود به شغل دیسپچری پرواز نیاز هست؟

بطور کلی در رشته های هوانوردی نیاز به تست های پزشکی خاص دارند که بر اساس قوانین موجود باید علاقمندان ورود به اون رشته خاص تست های پزشکی اون رشته رو پاس کنند. اما رشته دیسپچری به این شکل نیست اما برای ورود و استخدام برای یک ایرلاین این امکان وجود دارد که بر اساس سیاست های شرکت یکسری تست های پزشکی موردی از متقاضی گرفته شود.

فرصت های دیسپچرها چگونه است؟

یک دیسپچر در ایرلاین های و شرکت های هوایی غیر نظامی و موسسات آموزشی خلبانی استخدام می شوند. البته برای این استخدام نیاز هست که فرد در آزمون استخدامی شرکت کند و نمره قبولی را دریافت کند.

شرایط ترفیع دیسپچرها

در واحد دیسپچ افراد مختلفی در شیفت های مختلف کار می کنند که با توجه به سابقه کاری که دارند ترفیع میگیرند به سمت سرشیفت دست پیدا می کنند.

دیسپچرها چه مقدار حقوق دریافت می کنند؟

حقوق در شرکت های مختلف، متفاوت هست و نمیتوان یک عدد ثابت را برای تمام شرکت ها اعلام کرد اما امروز به طور میانگین یک عددی حدود 10 میلیون تومان هست.

بعد از بازنشستگی چه فرصت های شغلی دارند؟

بعد از بازنشستگی مسلما نمی توانند به عنوان یک دیسپچ فعالیت کنند اما یکسری مراکز با توجه به صلاحدید و نیازمندی که دارند از بازنشستگان دیسپچری استفاده می کنند و یا اینکه می توانند وارد حوزه تدریس و آموزش دیسپچری در مراکز آموزشی شوند.

کلام آخر با علاقمندان شغل دیسپچری …

تنها نکته ای که هست اینکه تمام رشته های هوانوردی نیاز به علاقه و عشق دارند چون هر کدام از شغل ها سختی های خاص خودشون رو دارند و جز کارهای تخصصی هستند که در طول اون مسیری که دوستان دارند درس می خوانند باید با دقت زیادی آنها را مطالعه کنند. خیلی از ما دانشگاه میرویم لیسانس میگیریم اما در نهایت شاید نتونیم کار تخصصی تو اون حوزه انجام بدیم اما در رشته های هوانوردی اینطوری نیست چون تمام رشته ها در نهایت به یک شغل تخصصی ختم می شود پس باید علاقه خاصی داشته باشید تا بتوانید در این مسیر موفق باشید. ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار مخاطبین اسکایتو قرار دادید.

در صورتی که سوال یا ابهامی در خصوص این رشته دارید

حتما آن را قسمت “دیدگاه” بنویسید

تا پاسخ شما را متخصصین این حوزه بدهند.
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

  1. زارعی گفته؛
    14:57 1402/02/12

    سلام میشه کتاب های دیسپچری را از کجا پیدا من در شهر شیراز زندگی میکنم

    • گروه هوانوردی اسکایتو گفته؛
      15:34 1402/02/12

      جناب زارعی از بخش کتابخانه هوانوردی اسکایتو میتونید کتاب های مورد نظرتون رو دانلود کنید

  2. زارعی گفته؛
    14:59 1402/02/12

    سلام میشه کتاب های دیسپچری را از کجا پیدا کنم در شهر شیراز زندگی میکنم ونام کتاب هارو بهم بگین لطفا

  3. فرید گفته؛
    16:27 1402/03/23

    سلام
    میشه یک رفرنس برای مواردی که باید دیسپچ RELESE قید بشه به من بدید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0