راهنمای شرایط ورود به رشته مهمانداری هواپیما در ایران

اگر شما هم علاقمند هستید که وارد رشته مهمانداری هواپیما شوید اما اطلاعات دقیقی از شرایط مهمانداری هواپیما در ایران و راههای ورود به این شغل ندارید و میخواهید مزیت ها و سختی های این رشته را بدانید، گروه هوانوردی اسکایتو این مصاحبه را با یکی از برترین مهمانداران هواپیما ایران انجام داده است تا شما دقیقتر با پاسخ سوال “چگونه مهماندار شویم ؟” آشنا شوید.

بیوگرافی

نام و نام خانوادگی: نفیسه ابراهیم نژاد
سمت: استاد رشته مهمانداری مرکز آموزش های هما

شرایط مهمانداری هواپیما در ایران

 اهمیت رشته مهمانداری در صنعت هوانوردی چیست؟

قبلا مردم به این رشته فقط  به چشم سرویس دهی به مسافران و ارائه سرویس غذا و نوشیدنی نگاه می کردند اما دوست دارم تاکید کنم که عمده وظایف مهمانداران هواپیما در رابطه با ایمنی پرواز و مسافرها است. البته که امروزه مردم با توجه یه پیشرفت علم و دسترسی بیشتر به اینترنت و فضای مجازی، درک بیشتری از وظایفی که بر عهده مهمانداران هواپیما است پیدا کرده اند.

شرایط کاری و مسئولیت های مهمانداران هواپیما در طول یک روز کاری چگونه است؟

مهمانداران هواپیما چند ساعت قبل از سوار شدن مسافران جهت آماده سازی هواپیما برای سرویس دهی به مسافران در هواپیما حضور پیدا می کنند. برای مثال مهمانداران هواپیما نوشیدنی ها و غذاها را  برای پذیرایی از مسافران آماده می کنند و یک سری تجهیزات ایمنی که در داخل کابین هواپیما قرار گرفته است توسط مهمانداران جهت تضمین ایمنی پرواز چک و تایید می شود.
علاوه بر آن مهمانداران هواپیما نظافت داخل کابین هواپیما را چک میکنند البته نظافت کابین هواپیما بر عهده قسمت دیگری است و مهمانداران فقط نظارت انجام می دهند. از مسئولیت های دیگر مهمانداران هواپیما بررسی تجهیزات ایمنی داخل کابین هواپیما، کمک به سوارشدن مسافرانی که دارای شرایط جسمانی خاص هستند، کمک به مسافران دیگر برای پیدا کردن شماره صندلیشان از روی کارت پروازشان، نمایش و اعلان موارد ایمنی پرواز و … است و در ادامه در طول پرواز ارائه سرویس غذا و نوشیدنی برای مسافران بر عهده مهمانداران است.

مسئولیت های مهماندار هواپیما چیست

از مسئولیت های دیگر مهمانداران هواپیما ارتباط برقرارکردن با مسافران جهت رسیدگی به درخواست هایشان در طول پرواز است که با توجه به اینکه مسافران ممکن است از ملیت های مختلف باشند مهمانداران هواپیما باید مسلط به زبان انگلیسی باشند و تسلط نسبی به سایر زبان ها از جمله ترکی، عربی، فرانسه، روسی و … داشته باشند. 

معرفی کامل شرایط رشته مهمانداری هواپیما در ایران

قبل از اینکه به سوال چگونه مهماندار شویم پاسخ دهیم ابتدا باید این شغل رو بیشتر بشناسیم پس از ویژگی های این شغل در ابتدا باید بگم که شما باید عاشق شغل مهمانداری هواپیما باشید و در مورد آن تحقیق کنید. باید ابتدا مزایا و معایب آن را به درستی بشناسید و بعد وارد این شغل بشید . چون رشته مهمانداری هواپیما علاوه بر مزیت ها، سختی های بسیاری هم دارد که از تصورات فانتزی که نسبت به شغل مهمانداری هواپیما در ذهن مردم وجود دارد یک مقدار فاصله دارد.

مزیت های رشته مهمانداری هواپیما چیست؟

از مزیت های رشته مهمانداری هواپیما این است که شغل روتینی نیست و برای افرادی که کار کردن پشت میز نمی پسندند میتواند شغل ایده آلی باشد. برای افرادی هم که به کارهای تیمی علاقه دارند شغل مناسبی است و میتوانند در آن موفق باشند. از دیگر مزیت های این شغل امکان بازدید از شهرها و کشورهای مختلف است و شما میتوانید از دیدن مناظر شهرها و کشورهای مختلف که بسیار هیجان انگیز و جالب است لذت ببرید. انسان های زیادی از ملیت های مختلف را در زندگیتون می بینید و با فرهنگ های مختلف آشنا می شوید و از آنها درس های مفیدی میگیرید که میتوانید در زندگی شخصیتون بکار ببرید.

معایب شغل مهمانداری هواپیما چیست؟

اما از معایب این شغل ساعت کاری نامنظم آن است. با توجه به اینکه ممکن است در پروازها تاخیر به وجود بیاید یا پروازها  درگیر شرایط خاص شوند مهمانداران هواپیما امکان بازگشت از سرکار در یک ساعت مشخص را ندارند و نمی توانند برای انجام فعالیت های دیگر برنامه ریزی درستی بکنند. در بعضی مواقع به دلیل متفاوت بودن زمان پروازها ممکن است مهمانداران هواپیما در شهر یا کشور دیگری به صورت موقت اقامت داشته باشند که این دوری از خانواده می تواند از دیگر معایب این شغل باشد.

از دیگر معایب این شغل این است که مهمانداران هواپیما به دلیل قرار گرفتن در فشار های جوی مختلف در فواصل زمانی کم احتمال مبتلا شدنشان به بیماری هایی مانند بیماری های کلیوی، درد های عضلانی و… بیشتر از افراد دیگر در جامعه است. یکی دیگر از اصلی ترین معایب این شغل این است که ساعت کاری در شیفت شب ، ساعت کاری در روزهای تعطیل و همچنین ساعت هایی که پرواز ها دچار تاخیر می شوند و مهمانداران در آن تایم ها در هواپیما حضور دارند از نظر مالی مزیتی برای مهمانداران ندارد و در بسیاری از ایرلاین ها این شرایط و ساعت کاری جهت افزایش حقوقشان محاسبه نمی شود.

در رشته مهمانداری هواپیما در ایران چه درس هایی آموزش داده می شود؟

دوره های آموزشی رشته مهمانداری هواپیما در مراکز آموزش آزاد هوانوردی که مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری هستند برگزار می شود.

شرایط دوره های آموزش مهمانداری هواپیما در ایران به این شکل است که طی مدت هشت ماه تا نه ماه به صورت فشرده برگزار می شود. در این دوره دانشجویان مهمانداری هواپیما در مورد ایمنی پرواز و مسافران و نحوه عملکرد در موارد اضطراری برای حفظ جان مسافران آموزش می بینند. مهمانداران هواپیما با وجود اینکه پرستار نیستند اما درمورد کمک های اولیه برای کمک به مسافرانی که از نظر جسمانی تحت شرایط خاص پرواز مانند فشارهای جوی نیاز به کمک پیدا می کنند آموزش می بینند و علاوه بر آن مهمانداران هواپیما جهت احیای مسافری که علائم حیاتی خود را از دست داده آموزش های لازم را در این دوره می آموزند.

چگونه وارد رشته مهمانداری هواپیما شویم؟

از دیگر موارد آموزشی، توانایی مدیریت بحران و حفظ جان مسافران در شرایط اضطراری مانند حوادث هوایی مانند فرود اضطراری بر روی آب است که مهمانداران هواپیما در این دوره می آموزند . از جمله آموزش های دیگری که دانشجویان رشته مهمانداری هواپیما در این دوره می آموزند اطفای حریق است که با توجه به اینکه آتش در هواپیما به سرعت گسترش پیدا می کند یکی از موارد آموزشی مهم است و دانشجویان مهمانداری هواپیما باید این دوره را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند شرایط بحرانی را مدیریت کنند و با امکاناتی که در کابین هواپیما دارند آتش را در کمترین زمان خاموش کنند.

میزان شهریه دوره های آموزش رشته مهمانداری هواپیما چقدر است؟

میزان شهریه دوره های آموزش مهمانداری هواپیما در مراکز آموزش هوایی مختلف می تواند متفاوت باشد. هر ساله میزان شهریه این دوره در حال افزایش است. اما به طور میانگین در سال 1401 شهریه دوره های آموزش مهمانداری هواپیما مبلغی حدود 10 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان است.

شرایط پزشکی مهمانداران هواپیما در ایران چگونه است؟

برای پاسخ به سوال چگونه مهماندار شویم اول از همه باید تست های پزشکی که از شرایط مهماندار هواپیما است قبول شویم. شرایط مهماندار هواپیما از نظر تست های پزشکی به طور کلی بررسی سلامت مغز و قلب است. که از مهمانداران هواپیما نوار مغز و نوار قلب گرفته می شود. از دیگر تست های پزشکی این شغل شنوایی سنجی و بینایی سنجی است. لازم به ذکر است که ضعیف بودن چشم مهمانداران هواپیما مانعی ندارد. اما نباید درجه چشم در حدی باشد که در صورت عدم امکان استفاده از عینک قادر به دیدن محیط اطراف نباشد.

مهمانداران هواپیما تستی جهت بررسی سلامت دندان ها ندارند. اما به دلیل اینکه مهمانداران هواپیما تحت شرایط فشارهای جوی متفاوت کار می کنند. سلامت دندان هایشان جهت به نحو احسن انجام دادن وظایفشان حین پرواز اهمیت زیادی دارد.

از دیگر شرایط مهماندار هواپیما، باید به تست خون و چکاپ کامل اشاره کرد. این تست جهت بررسی سلامت جسمانی مهمانداران هواپیما و عاری بودن از هرگونه بیماری خاص و یا کم خونی انجام می گیرد. تمامی تست های گفته شده به این علت اهمیت زیادی دارند که  بیماری های کم اهمیتی که بر روی زمین افراد به آن مبتلا هستند. ممکن است تحت شرایط فشار و ارتفاع زیاد برای مهمانداران هواپیما به صورت وخیم تر ظاهر شود.

نکته دیگر اینکه مهمانداران هواپیما باید تناسب قد و وزن داشته باشند. با توجه به اینکه زیبایی یک تعریف نسبی دارد و بستگی به نگاه افراد دارد. اما مهمانداران هواپیما باید از نظر ظاهری هم ظاهر متناسبی داشته باشند.

 دانشجویان مهمانداری هواپیما پس از اخذ مدرک چه فرصت های شغلی پیش رو دارند؟

شرایط استخدام در شغل مهمانداری هواپیما به  این صورت است که ایرلاین ها برای جذب نیرو آگهی می دهند. متقاضیان دارای مدرک مهمانداری هواپیما با توجه به شرایط خواسته شده آن ایرلاین می توانند تمایل خود جهت استخدام در آن ایرلاین را اعلام کنند.

 در ابتدا یک آزمون کتبی شامل تست های هوش، زبان انگلیسی، روانشناسی و اطلاعات عمومی از متقاضیان گرفته می شود. پس از قبولی در این آزمون یک آزمون و مصاحبه تخصصی در مورد وظایف و توانایی هایی که  مهمانداران باید داشته باشند با متقاضی انجام می شود. پس از آن متقاضی مورد بررسی معاینات پزشکی و جسمانی مانند تناسب قد و وزن قرار می گیرد. اگر متقاضی استخدام برای شغل مهمانداری هواپیما تمام این مراحل را با موفقیت بگذراند می تواند در آن ایرلاین استخدام شود.

چگونه در مهمانداری هواپیما صاحب ترفیع درجه شویم؟

ترفیع مهمانداران هواپیما به این صورت است که با توجه به ساعت های پروازی و سابقه کاری ترفیع پیدا می کنند. در گذشته مهمانداران هواپیما دارای ریت مهمانداری بودند. این درجه بندی به این صورت بود که مهمانداران هواپیما از ریت نیم خط به ریت یک خط و … تا ریت سرمهماندار ارشد ارتقاء شغلی پیدا می کردند. در نهایت هم اگر کسی صلاحیت داشت میتوانست به عنوان معلم سر مهماندار در آن ایرلاین فعالیت داشته باشد. اما امروزه روند ترفیع در شغل مهمانداری هواپیما روندی کند و سخت است که می تواند یکی دیگر از معایب این شغل باشد.

حقوق مهمانداران هواپیما به چه صورت است؟

حقوق و مزایای مهمانداران هواپیما با توجه به وظایفی که بر عهده دارند و شرایط شغلیشان که در قسمت های قبل توضیح داده شد پایین تر از حد انتظار است. مهمانداران هواپیما دارای یک حقوق ثابت پایه وزارت کار هستند. و یک حقوق در ازای ساعت های پروازی به آن حقوق ثابت اضافه می شود. که به این معناست که هرچه مهمانداران هواپیما ساعت های بیشتری در ماه پرواز داشته باشند حقوق بیشتری دریافت می کنند. اما به طور میانگین در سال 1401 حقوق مهمانداران هواپیما با توجه به سابقه کاری و ایرلاینی که در آن مشغول به کار هستند. مبلغی حدود 10 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان است.

مهمانداران هواپیما بعد از بازنشستگی چه فرصت های شغلی پیش رو دارند؟

مهمانداران هواپیما پس از بازنشستگی با توجه به علاقه و توانایی هایشان می توانند در ایرلاین ها یا مراکز آموزش هوانوردی آزاد مشغول تدریس دوره های مهمانداری هواپیما شوند. یا اینکه پس از بازنشستگی در کنار خانواده در آرامش به استراحت بپردازند. 

سخن پایانی با علاقمندان شغل مهمانداری هواپیما

اگر به عنوان یک درد و دل کوچک از زبان یک مهمانداری که سال ها در این صنعت بوده و سعی کرده بهترین خودش باشد با شما صحبت کنم. باید بگم که برای یک پرواز ایمن علاوه بر این که باید یک هواپیما سالم و ایمن و یک خلبان ماهر داشته باشیم. ایمنی پرواز بر عهده مهمانداران هواپیما نیز هست. این به این معناست که علاوه بر خلبانان، ایمنی مسافران داخل پرواز بر عهده مهمانداران صبوری هست. که با استفاده از توانایی ها و علم و دانشی که آموختند این مسئولیت را بر عهده گرفته اند.

علاوه بر آن مهمانداران هواپیما نیز یک زندگی شخصی و مشکلات خودشان را دارند. البته که مهمانداران هواپیما طبق قرارداد یکی از وظایفی که دارند این هست که باید با رفتاری خوش و صبورانه با مسافران معاشرت داشته باشند. اما از شما عزیزان خواهشمندم که یک مقدار مهمانداران هواپیما را بیشتر درک کنید. در نظر بگیرید که مهمانداران تحت هر شرایط روحی و سختی کاری باید یک لبخند زیبا بر لب داشته باشند و بسیار مهمان نواز باشند. من یک اعتقادی دارم اینکه همه انسان ها مهربان هستند. اما مهمانداران هواپیما دسترسی بیشتری به آن قسمت مهربان  وجودشان دارند و از ته دل میگم که ما مهمانداران عاشق شما مسافران عزیز هستیم. امیدواریم که شما هم ما را دوست داشته باشید.

و در آخر هم ممنونم از گروه هوانوردی اسکایتو که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا با علاقمندان شغل مهمانداری هواپیما صحبتی داشته باشم. و امیدوارم که پاسخ سوال چگونه مهماندار شویم را داده باشم.

در صورتی که سوال یا ابهامی در خصوص این رشته دارید

حتما آن را قسمت “دیدگاه” بنویسید

تا پاسخ شما را متخصصین این حوزه بدهند.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

  1. سلامو درود،
    یه سوال داشتم از خدمتتون اینکه ایا میشه دوره مهمانداری رو توی کشور دیگه ایی اموزش دید و به نحوی اپلای کرد؟ روشی باشه برای مهاجرت

  2. سلام و وقت بخیر خدمت شما من یه سوال دارم اینکه آیا رشته مهمانداری هواپیما در مقطع کارشناسی هم ارائه میشه اگر بلی بعد از اخذ مدرک کاردانی هست یا باید مستقیم مدرک کارشناسی رو از این رشته دریافت کرد ممنون میشم پاسخگو باشید

  3. هدیه شهدادی گفته؛
    18:11 1402/12/12

    میشه بگین درست میگم یا نه؟؟ 👇
    تو پروازهای بین المللی ، مهماندارا نمیتونن از فرودگاه خارج شن پس سفر به شهر ها و کشورای مختلف جزو مزایای این شغل حساب نمیشه در ایران فقط یک شرکت پروازای اروپایی میره
    اونم ایران ایر هست که ایرلاین ملی کشوره
    و به دلیل تحریما طوری پرواز میرن که اسکان نداشته باشن و بتونن برگردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0