راهنمای ورود به شغل خدمات مسافر فرودگاه

اگر شما هم علاقمند به رشته خدمات مسافر در فرودگاه هستید اما اطلاعات دقیقی از شرایط و راههای ورود به این شغل و مزیت ها و سختی های این شغل ندارید، گروه هوانوردی اسکایتو این مصاحبه را با برترین کارمندان خدمات مسافر فرودگاهی شرکت خدمات هوایی ایران یعنی شرکت خدمات هوایی سامان انجام داده است تا شما دقیقتر با این شغل آشنا شوید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: سهیلا مشهدی و المیرا نوریان

سمت: سوپروایزر و QC خدمات مسافر شرکت خدمات هوایی سامان

خدمات مسافر

من سهیلا مشهدی هستم، فوق لیسانس شیمی کاربردی و از سال 95 فعالیت خودم رو توی مجموعه فرودگاهی و به عنوان کارمند پذیرش مسافر و کارمند گِیت شروع به کار کردم و بعد از مدتی که فعالیت خودم رو انجام دادم به عنوان supervisor فعالیتمو ادامه دادم و در حال حاضر به عنوان مسئول OJT و مسئول QC مجموعه دارم فعالیتمو انجام میدم.

من المیرا نوریان هستم، دارای فوق لیسانس فیزیک هسته ای، از سال 88 وارد شرکت خدمات هوایی سامان شدم در واحد ترافیک در ایستگاه مهر آباد فعالیتمو شروع کردم، ابتدا به عنوان کارمند پذیرش و کارمند گِیت کارمو شروع کردم، بعد از مدتی supervisor شدم، بعد از اون سر شیفت این مجموعه شدم و در حال حاضر به عنوان مسئول ترافیک و مسئول خدمات ویژه ایستگاه مهر آباد فعالیت خودم رو ادامه میدم.

تاریخچه و اهمیت شغل خدمات مسافر

من میتونم درباره تاریخچه این شغل یه چیزایی بهتون بگم؛ میشه گفت از وقتیکه صنعت هوانوردی شروع شد و شرکت های هوانوردی هواپیماهاشون رو برای ارائه خدمات به مخاطبینشون شروع کردن به انجام فعالیت، شرکت های هندلینگ هم روی کار آمدن و تاسیس شدن برای اینکه بتونن خدمات بهتری رو به مسافرین ارائه بدن، توی این مجموعه شاید یکی از شرکت های هندلینگی که خیلی کمک کرده توی فعالیت صنعت هوانوردی، شرکت خدمات هوایی سامانه که از سال 84 فعالیت خودش رو شروع کرده؛ در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های هندلینگ هستش و تمامی خدمات مربوط به فرودگاهی رو به شرکت های طرف قراردادش ارائه میده.

وظایف و مسئولیت های خدمات مسافر

شرکت خدمات هوایی سامان از سال 84 فعالیت خودشون رو شروع کردن، دارای واحدهای مختلفه و به بیشتر شرکت های هواپیمایی خدمات میده و طبق استانداردهای یاتا کار میکنن. واحد خدمات مسافر در شرکت خدمات هوایی سامان از سه تا بخش واحد ترافیک، واحد خدمات ویژه و واحد جامه دان تشکیل شده؛ در واحد ترافیک کارمندای پذیرش مسافرین رو پذیرش میکنن، بار مسافرین رو تحویل میگیرن و در هنگام سوار شدن مسافرین رو در گِیت سوار میکنن؛ مسافرین خدمات ویژه و مسافرینی که احتیاج به خدمات خاصی دارن، ناتوانن، معلول هستن یا کودکانی که به تنهایی میخوان سفر کنن، اینها توسط کارمند خدمات ویژه پذیرش میشن و کارمندای واحد جامه دان بررسی و رسیدگی به بارهای آسیب دیده و مفقود شده بر عهده این واحد هستش.

مزایا و معایب شغل خدمات مسافر

شاید بزرگترین مزیتش اینه که توی محیطی مثل فرودگاه کار میکنین، یه دیسیپلین کاری خیلی بالایی داره و کسانی که توی مجموعه کار میکنن، توی محیط aviation، محیط فرودگاهی باعث میشه روابط اجتماعی خیلی خوبی داشته باشن، با افراد مختلف در ارتباط باشن، همین کمک میکنه که توی هر ارتباط دیگه ای که با افراد دیگه ای برقرار میکنن بهشون کمک کنه، حتی اگه بخوان وارد شغل دیگه ای بشن، حتما این روابط اجتماعی خوب داشتنه کمک میکنه، و یه مزیت دیگه ای که این شغل براشون میتونه داشته باشه اینه که سیستم های مختلف checking مسافر رو یاد میگیرن، در حین کارشون تو آموزش هایی که انجام میدن، روشون انجام میشه، روی همه بچه ها باعث میشه که اینا خیلی کارامدتر بشن و کلی اطلاعات بیشتر داشته باشن، چه aviation، چه اطلاعات دیگه ای درباره دانش کاری که دارن پیش ببرن و این خیلی کمکشون میکنه، حتی باعث میشه اینا بتونن توی مجموعه های دیگه، حتی توی ایرلاین ها صاحب کسب و کار جدید بشن و پیشرفت بکنن.

 همچنین باید اشاره کنم که ما در کارمون به صورت شیفت کار، کار میکنیم و ممکنه که تایم کاری خسته کننده باشه ولی چون در ارتباط با تعداد زیادی از آدم ها هستیم، این خستگی نمیزاره که روی روند کاریمون تاثیری بزاره. البته اینم باید بگم که وجود دستگاه های self checking در سطح فرودگاه ها این امکان رو به مسافران میده که مسافرینی که بدون بار هستن به دستگاه های سلف چکینگ مراجعه کنن و با وارد کردن اطلاعاتشون، کارت پروازشونو خودشون دریافت کنن، ولی در هر صورت برای مسافرینی که احتیاج دارن بارشون رو تحویل به کانتر بدن و همچنین مسافرانی که شرایط فیزیکی و جسمی خاصی دارن و احتیاج دارن که چک بشن، این مسافرا حتما باید به کانتر مراجعه کنن و کارت پروازشون رو از کانتر دریافت کنن و وجود این دستگاه های سلف چکینگ مبنی بر این نمیشه که امنیت شغلیمون به خطر بیفته و کارمون رو از دست بدیم.

چه افرادی مناسب شغل خدمات مسافر هستند؟

کسانی که بتونن روابط اجتماعی خیلی خوبی داشته باشن، دیسیپلین کاری داشته باشن، خیلی راحت میتونن توی مجموعه فعالیت بکنن؛ با دیدن دوره های آموزشی که توی این مجموعه میتونه وجود داشته باشه میتونن خیلی راحت پیشرفت بکنن و این ارتباط برقرار کردن با مردم مختلف، با قشرهای مختلف خیلی کمکمون میکنه توی روابط احتماعی خودمون، باعث پیشرفت خودمون هم میشه.

راه های تحصیل و ورود به شغل خدمات مسافر چیست؟

برای ورود به این حرفه و کار در خدمات مسافر احتیاج به مدرک تحصیلی خاصی توی رشته خاصی نیستش، با حداقل مدرک تحصیلی میتونین وارد بشین؛ ملزم به گذروندن دوره های خدمات مسافر هستین که این دوره های خدمات مسافر مانند دوره PHS ، passenger handling service هستش که توی این دوره نحوه پذیرش مسافر و خدمات فرودگاهی رو آموزش میبینین، همچنین دوره customer service که در مورد مشتری مداری بهتون توضیح داده میشه، دوره live animal که نحوه پذیرش حیوان زنده رو توی این دوره آموزش میبینین و دوره DGR هستش که Dangerous Goods Regulations هستش، رویه مقررات پذیرش کالاهای خطرناک هست؛ توی این دوره ها آموزش میبینین، با کسب این مدرک ها میتونین که وارد اداره خدمات مسافر بشین و درباره ترافیک کار کنین.

فرصت های شغلی و استخدامی

بله کسانی که توی aviation و خدمات فرودگاهی کار میکنن به طبع کارشون دوره های مختلفی هم میگذرونن. مثال زدم خدمتتون مثل دوره های PHS ، customer service و خدمات مشتری. همه اینها کمک میکنه که خیلی راحت بتونید توی مجموعه های دیگه هم خدمت کنن؛ مثل ورود به ایرلاین ها یا قسمت های دیگه فرودگاهی میتونن فعالیت خودشون رو ادامه بدن و وقتی وارد یه مجموعه ای مثل خدمات فرودگاهی میشن اون شرکت موظفه که برای کارمنداش دوره هایی رو برگزار کنه، این برگزاری دوره ها نسبت به تاریخ اکسپایری که دارن ممکنه سه سال یه بار به عنوان مثال، PHS ، یا DGR دو سال یه بار حتما براشون تکرار میشه و این دوره ها هی آپدیت میشه، همه این دوره ها بر اساس استانداردهای یاتا انجام میشه و قطعا یه چیزیه که باعث پیشرفتشون میشه، وقتی شما مدارک عالیه رو داشته باشین و کمکتون میکنه که پیشرفت هم بکنید.

شرایط ترفیع

کسی که وارد این مجموعه میشه دوره هارو میگذرونه کامل و اگر خودش پشتکار داشته باشه، دانش خودشو ببره بالا، مخصوصا تو قسمت عملیاتی، مخصوصا کسی که میخواد OJT بشه دوره هایی رو میگذرونه بابت این داستان، این OJT میشه همون آموزش حین کار، حین کار خیلی چیزهارو یاد میگیره و باعث پیشرفتش میشه، این پیشرفته چجور حاصل میشه، بشرطی که شما تو این کار پشتکار داشته باشین، تلاش کنین، چیزایی که هست مطالب رو یاد بگیرین، حتی فراتر از اون چیزی که هست، این بهتون کمک میکنه، خیلی راحت میتونید ادامه بدید؛ خود من اولین بار که وارد این مجموعه شدم یه کانترمن ساده بودم ولی کم کم باعث شد که تلاش بکنم، اطلاعاتی که هست، اطلاعات دانش کاریمو ببرم بالاتر و این باعث شد سوپر وایزر بشم و در حال حاضر شدم بازرس QC و بنظر من خیلی راحت میتونن پیشرفت بکنن توی این مجموعه اگه خودشون پشتکار داشته باشن.

میانگین حقوق

برای کسانی که وارد واحد خدمات مسافر میشن و در ابتدا به عنوان کانترمن پذیرش میشن میانگین حقوق 7-8 تومن هستش، با ارتقای شغلیتون به 10 تومن هم میرسه.

کلام آخر …

میتونم بهشون بگم که اگر کسانی هستن که تو خودشون میبینن که میتونن توی این مجموعه فعالیت بکنن، با آدمای مختلف میتونن راحت ارتباط برقرار کنن، پس میتونن وارد این مجموعه بشن، اگر یه کم تلاش و پشتکار داشته باشن قطعا توی این مجموعه و توی این صنعت و شغل میتونن پیشرفت هم داشته باشن.

بنظر من برای کسانی که علاقه دارن که در صنعت aviation کار کنن و به کار فرودگاهی علاقه دارن، این کار رو من پیشنهاد میکنم که از واحد خدمات مسافر شروع کنن، با رویه چکینگ و پذیرش آشنا بشن و بتونن که توی این واحد فعالیت کنن.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0