مراحل یادگیری خلبانی در مرکز اموزش خلبانی هواپیمای سبک چه هستند؟

دسته بندی :مقالات 21 خرداد 1400 dastanpour 2311

از جذاب‌ترین مشاغلی که رسیدن به آن شرایط و مراحل خاصی دارد، خلبانی است. در سال های اخیر، افراد توانمند این حوزه با تاسیس مرکز اموزش خلبانی هواپیمای سبک توانسته اند نقش مهمی را در پیشبرد این حرفه ایجاد کنند. در صورتی که شما هم آرزوی خلبانی هواپیمای سبک را دارید، در این مطلب با اسکایتو همراه باشید تا مراحل یادگیری این نوع خلبانی را برایتان بگوییم.

از قدیم، رویای پرواز یکی از زیباترین رویاهای انسان بود که با اختراع هواپیما به واقعیت تبدیل شد. امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی می‌توان این رویا را با انواع وسایلی همچون هلی کوپتر، هواپیمای سبک، سنگین و .. زندگی کرد. در صورتی که سودای خلبانی هواپیمای سبک را در سر دارید، این مطلب را از دست ندهید.

برای شروع دوره در مرکز آموزش خلبانی هواپیمای سبک باید چه شرایطی داشته باشید؟

 قبل از هر چیز، در نظر داشته باشید که برای طی کردن مراحل خلبانی، بایستی یک سری شرایط عمومی داشته باشید. شرایطی از جمله:
  •  ملیت ایرانی 
  •  دارا بودن حداقل 18 سال سن 
  •  دارای حداقل قد 165 سانتی متر
  •  دارای کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی یا تحصیلی
  •  کسب نمره قبولی در آزمون تست هوش 
  •  کسب نمره قبولی در امتحان و مصاحبه و تست هوش مرکز آموزش هوانوردی مورد نظر
  •  مراجعه به یکی از مدارس آموزش خلبانی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور
  •  دریافت معرفی نامه از مرکز آموزش برای تست‌های پزشکی مرتبط
  •  مراجعه به مراکز آموزش مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور جهت انجام تست پزشکی 
  •  تکمیل فرم مخصوص حراست هواپیمایی و دریافت تاییدیه برای شروع پرواز 

مرکز اموزش خلبانی هواپیمای سبک

دوره آموزش هواپیمای سبک 

 دوره‌های آموزش خلبانی هواپیمای سبک شامل  IR، CPL و PPL است که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور برگزار می‌شود. برای یادگیری و دریافت گواهی خلبانی سبک بایستی این دوره‌ها همراه با سه دوره کلاس زمینی و پرواز با هواپیمای شبیه ساز، طی کنید. 

 دوره آموزش PPL

 این دوره آموزشی به عنوان اولین دوره کلاس‌های تئوری هستند که بعد از گذراندن این دوره در مرکز اموزش خلبانی هواپیمای سبک ، می‌توانید کم کم پروازهای عملی و آموزشی خود را آغاز کنید. بعد از گذراندن این دوره مجاز به پرواز با هواپیمای سبک هستید. هواپیماهایی که اغلب بین دو تا 6 سرنشین و موتوری با ظرفیت 60 تا 300 اسب بخار قدرت دارد. این دوره آموزشی 390 ساعت بوده که شامل دروس زیر است:
  • Air Law
  • Aircraft General Knowledge Principles Of Flight
  • Meteorology
  • Navigation
  • Human Performance & Limitations
  • Flight Performance & Planning
  • Operational Procedures
  • Radio Telephony
پس از گذراندن دوره زبان عمومی و تخصصی، 390 ساعت این دروس تئوری را بایستی بگذرانید. بعد از گذراندن دوره POH هواپیمای Piper 28 و SOP در صورتی که در امتحان معرفی به خط پرواز، قبول شوید، می‌توانید اولین پرواز SOLO (تنها) خود را پس از انجام حداقل ۱۲ ساعت پرواز با استاد تجربه کنید. 
سپس می‌توانید با 40 ساعت پرواز در این دوره، در امتحان مرکز آموزش خلبانی قبول شده و به سازمان هواپیمای کشوری برای شرکت در آزمون نهایی این دوره معرفی شوید. در صورت قبولی در آزمون نهایی، گواهی PPL را برای خلبانی هواپیمای سبک و شخصی دریافت خواهید کرد. 
کلاس خلبانی در مرکز اموزش خلبانی هواپیمای سبک

 دوره آموزش CPL

در صورتی که موفق به دریافت گواهی دوره PPL شوید، وارد دوره بعدی یعنی CPL خواهید شد. در اینجا حدود 330 ساعت دوره خواهید گذراند که حداقل 10 ماه زمان می‌برد. در این مرحله بعد از گذراندن دروس تئوری، حدود 10 ساعت پرواز مخصوص این دوره، با شبیه ساز در مرکز هوانوردی مدرسه خلبانی خواهید داشت. سپس طبق سیلابس‌های پرواز، 100 ساعت پرواز واقعی را پشت سر می‌گذارید. در صورت قبولی در امتحان مرکز آموزش خلبانی، برای امتحان نهایی به سازمان هواپیمای کشوری معرفی خواهید شد که در نهایت اگر موفق به قبولی در آزمون CPL و  chsre ride پروازی خلبان شوید، گواهی cpl برایتان صادر خواهد شد. طول مدت دوره حداقل ۱۰ ماه است.

 دوره آموزش IR

 آخرین دوره حضور شما در مرکز اموزش خلبانی هواپیمای سبک این دوره خواهد بود. این دوره آموزشی خلبانی ، دارای 265 ساعت است که 40 ساعت آن پرواز دارد که از این 40 ساعت 20 ساعت پرواز آن با شبیه ساز است. 
 استفاده از ابزار دقیق یکی از چالش‌های مسیر خلبان شدن است. در این مرحله خواهید آموخت که چطور برای پرواز، کنترل کاملی به محیط داشته باشیم و چگونه با مشهودات عینی به وسیله ابزار دقیق و امواج رادیویی، مسیر حرکت خود را پیدا کنیم. داشتن این مدرک برای هواپیماهای چند موتوره و تک موتوره ضروری است. 
 
همراهان عزیز اسکایتو، در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر برای انتخاب دوره‌ خلبانی هواپیمای سبک را دارید، می‌توانید با کارشناسان اسکایتو در ارتباط باشید. کارشناسان سایت اسکایتو مشتاق شنیدن صدای گرم شما هستند. آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟ نظرتان را برایمان کامنت کنید.
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0