هر آنچه باید در مورد فرودگاه امام بدانیم

دسته بندی :مقالات 9 شهریور 1398 گروه هوانوردی اسکایتو 3694

فرودگاه امام (Imam Khomeini International Airport) که به فرودگاه تهران یا IKIA معروف است، اصلی ترین فرودگاه بین المللی ایران واقع در شهر تهران است. فرودگاه امام خمینی در 30 کیلومتری جنوب غربی مرکز تهران در نزدیکی شهرستان های رباط کریم و اسلام شهر واقع شده.

از ویژگی های این فرودگاه میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

  • اختصاص بیش از 13500 هکتار زمین
  • ظرفیت سالانه مسافر 6.5 میلیون نفر
  • ظرفیت سالانه محموله جات 120000 تن
  • ارتباط با اتوبان تهران قم از طریق جاده ارتباطی فرودگاه
  • دو باند فرود اختصاصی

فرودگاه امام خمینی در حال حاضر به طور تقریبی  5435 کارمند دارد که 90 درصد آنها مرد و 10 درصدشان زن هستند. 58 درصد آنها دارای مدرک کارشناسی یا معادل اند و 32 درصدشان دارای مدرک دیپلم. و این در حالیست که 8درصد این افراد هنوز فارغ التحصیل نشده اند و 2 درصد باقی مانده دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا می باشند. از نظر قراردادی 44 درصد کارکنان فرودگاه امام خمینی قرارداد دائمی و 40 درصد قرارداد موقت بسته اند .13درصد قرارداد پیمانی و 3 درصد کارگر روزمزد هستند.

تاریخچه فرودگاه امام

ساخت فرودگاه امام خمینی به دهه هفتاد میلادی بر میگردد، زمانی که دولت شاهنشاه ایران قراردادی را با همتایان غربی خود امضا کرد تا یک فرودگاه بین المللی در ایران بسازند که ایران را تبدیل به مرکز ارتباطی آسیا با اروپای غربی و آمریکای شمالی کند. ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی در سال ۱۹۷۷میلادی (۱۳۵۶ شمسی) توسط یک کمپانی مهندسی و معماری آمریکایی به نام TAMS  آغاز گردید. سپس بین کمپانی نامبرده و یک کمپانی محلی به نام مؤسسه‌ی عبدالعزیز فرمان فرمائیان (معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران نظام مهندسی جدید در ایران بود) توافق‌نامه ای برای طراحی داخلی و نظارت بر ساخت منعقد شد. نام اولیه ی این فرودگاه فرودگاه آریامهر بوده و دولت ایران از آمریکا 1میلیارد دلار بودجه برای ساخت و ساز این فرودگاه دریافت کرده بود.

ساخت این فرودگاه در زمان انقلاب متوقف شد و بعد از انقلاب هم به دلایل سیاسی پروژه ساختش کنسل شد. اما دولت ایران دوباره تصمیم گرفت تا ساخت و طراحی این فرودگاه را به متخصصان محلی بسپارد. از این رو مقامات ایرانی شرکت فرانسوی خدمات فرودگاهی  ADP  را برای طراحی و نظارت بر متخصصان ایرانی در اجرای این پروژه در نظر گرفتند. قرار شد شرکت کیسون Kayson سرمایه گذاری برای عملیات طراحی و ساخت زیرساخت های این پروژه را برعهده بگیرد ولی  بعد از 2 سال تمام حقوق آن به بنیاد مستضعفان و جانبازان سپرده شد.

زمانی که ساخت ترمینال اول نهایی شد مقامات شرکت های هواپیمایی ایران تصمیم گرفتند که مدیریت و همچنین مسئولیت ساخت ترمینال دوم را به اتحادیهTAV که شامل دو کمپانی ترکی به نام های Tepe وAkfen و یک کمپانی اتریشی به نام Vie بود بسپارند.

قرار بود در 22 بهمن سال 83 این فرودگاه افتتاح شود ولی درست پیش از روز افتتاحیه دو تا از شرکت های هواپیمایی محلی از انتقال پروازهایشان به فرودگاه امام خمینی سر باز زدند. روزنامه حیات نو اقتصادی به نقل از علی عابدزاده، رییس شرکت هوایی نیمه خصوصی آسمان نوشت: ما از فرودگاهی که توسط خارجی ها اداره شود پروازی نخواهیم داشت.

در نتیجه ی این برخورد، در 18 اردیبهشت ماه سال 83 مدیران TAV مجبور شدند کارمندان و تجهیزاتشان را از فرودگاه امام خمینی خارج کنند. و بدین ترتیب ایران ایر عملیات اجرایی فرودگاه را بدست گرفت.

فرودگاه امام

با این وجود در 19 اردیبهشت یعنی تنها چند ساعت بعد از بازگشایی فرودگاه سربازان انقلابی ارتش ایران به فرودگاه حمله کردند و آن را بستند. و تنها اجازه دادند که یکی از پروازهای دبی به ایران بنشیند. و از آنجایی که در نتیجه ی بسته شدن فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد هم از پذیرش پروازها خودداری کرده بود دومین پروازی که از دبی می آمد و اتفاقا از پروازهای خود شرکت ایران ایر هم بود به دلایل امنیتی مجبور شد در فرودگاه بین المللی اصفهان فرود بیاید.

بعد از چند روز و در 24 اردیبهشت ماه بالاخره فرودگاه بین المللی امام خمینی با ارزشی بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار با چهار خط پرواز ماهان، آسمان، کاسپین و کیش، بازگشایی شد. و در راستای روشنگری در مورد اتفاقات اخیر سخنگوی ستاد مشترک ارتش، سپهبد علیرضا افشار در بیانیه ای اعلام کرد که: حالا که مدیریت عملیات ساخت فرودگاه از دست خارجی ها درآمده مانع امنیتی هم برای پرواز وجود ندارد.

با اینکه بودجه ی اولیه ی ساخت فرودگاه 1 میلیارد دلار بود، اما ساخت ترمنیال 1 به تنهایی 350 میلیون دلار هزینه برداشت.

راه اندازی سیستم فرود خودکارILS  این فرودگاه به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وضع شده بود تا سال 88 به طول انجامید. زیرا با وجود اینکه سیستم ILS حدود 7 سال پیش خریداری شده بود ولی شرکت فروشنده به دلیل تحریم های ایران از تحویل دادن محصول خودداری میکرد. سرانجام در سال 88 متخصصان ایرانی سیستم فرود خودکار را نصب کردند و بدین ترتیب توانستند گواهینامه ی سیستم مدیریتی یکپارچه IMS را برای این فرودگاه دریافت کنند.

از 5 ابان سال 83 تمام پروازهای ورودی و خروجی به ایران جز دمشق و جده و مدینه رسما از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی انتقال پیدا کردند و بدین ترتیب این فرودگاه تبدیل به اصلی ترین فرودگاه بین المللی ایران شد.

ویژگی های فنی فرودگاه امام

فرودگاه امام خمینی، دارای یک باند پرواز به طول 4200 متر و عرض 45 متر و دو تاکسی وی موازی به عنوان باند اضطراری و ارتباط و دسترسی به سطوح پروازی جنوبی پایانه بار، آشیانه تعمیر هواپیما و محل آزمایش موتور هواپیما است‌.

تاکسی وی (taxi way) موازی اضطراری، به طول 4200 متر و عرض 45 متر ،و تاکسی وی های موازی ارتباطی، در طول 9700 متر و عرض 30 متر ،احداث شده‌اند.

پایانه مسافربری با زیربنای 78357 متر مربع از دو بخش سمت هوا و سمت زمین تشکیل شده است‌. سمت زمین یا مرکز پایانه مسافری دارای ساختمانی 4 طبقه با سقف کمانی سبک برای تمامی فعالیت‌های مسافران ورودی و خروجی و همراهان آن‌ها و با نمای شیشه‌ای کامل است‌.

فرودگاه امام خمینی مجهز به سیستم‌های زیر است:

  • روشنایی‌
  • کمکناوبری زمینی‌
  • پهلوگیری هواپیما
  • انتقال بار مسافر
  • پل‌های انتقال مسافر به هواپیما و بالعکس‌
  • سیستم اطلاعات مدیریت (MTS) فرودگاه‌
  • سیستم CUTE
  • سیستم مدیریت ساختمان (BMS)
  • کنترل تردد
  • سیستم تلویزیون‌های مدار بسته (CCTV)
  • سیستم اعلام حریق

47 واحد مسکونی نیز در داخل فرودگاه با زیربنای 5900 متر مربع احداث گردیده و برای اسکان بقیه پرسنل فرودگاه شهرک‌هایی مسکونی اطراف فرودگاه در نظر گرفته شده است‌.

در فرودگاه امام خمینی ساختمان‌های مختلف دیگری مانند آتش نشانی‌، تعمیر خودروهای سنگین، مدیریت فرودگاه‌، انبارها، پست‌های برق‌، تصفیه خانه‌ها، اماکن امنیتی‌، مخابرات و پمپ بنزین وجود دارد که مساحتی در حدود 35000 متر مربع از فضای فرودگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

پایانه شماره 1

اولین و تنها پایانه ی فعال فرودگاه امام خمینی ترمنیال 1 آن است که ظرفیت بین 6.5 تا 7 میلیون نفر مسافر را دارد. این ترمینال در سال 97 ظرفیت انتقال سالانه حدود 9 میلیون نفر مسافر را داشته.

خدمات

خدماتی که در این ترمینال ارائه میشوند:

  • دستگاه های خودپرداز
  • بانک
  • شعبه های ارزی
  • فروشگاه های معاف از مالیات
  • اغذیه
  • اطلاعات
  • خدمات درمانی
  • باجه های تبدیل تلفن همراه
  • نمازخانه
  • استراحتگاه

ترمینال سلام

ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی ترمینال سلام نام دارد که طبق برنامه قرار بود در اواخر سال 97 به مرحله ی بهره برداری برسد ولی طبق تصمیمات مسئولان اجرایی افتتاح آن به بهار 98 موکول شد. گفته شده که ترمینال سلام ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت.

ترمینال ایرانشهر

ترمینال سوم که ترمینال ایرانشهر نام دارد.ترمینال ایرانشهر در حال حاضر در مرحله­ی مطالعاتی قرار دارد و قرار است شرکتی هلندی به نام ناکو کار ساخت آن را انجام دهد. این ترمینال توانایی پذیرش 20 میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و انتظار می‌رود با افتتاح این ترمینال، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام خمینی به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد. پس از افتتاح این ترمینال، از ترمینال ۱ فقط برای پروازهای داخلی استفاده خواهد شد.

راه های دسترسی به فرودگاه امام خمینی

اتوبوس:

در حال حاضر هیچ اتوبوسی به طور مستقیم فرودگاه امام را به مرکز شهر مرتبط نمیکند ولی ون هایی از مترو شاهد در خط قرمز مترو در نظر گرفته شده اند که مسافران را به فرودگاه امام خمینی می رسانند. برای رسیدن به مترو شاهد باید طبق عکس زیر وارد خط 1 مترو شوید. طول مسیر حدودا نیم ساعت است و تا زمانی که ون ها پر نشوند حرکت نمی کنند.

مترو:

به ایستگاه مترو شاهد می روید و سپس وارد خط 8 می شوید و در ایستگاه فرودگاه امام خمینی پیاده میشوید. البته قطارهای این خط هر 80 دقیقه می آیند و شبانه روزی هم نیستند و تایم کاری انها از 12 بامداد تا 10:40 شب می باشد.

تاکسی:

در کنار ورودی فرودگاه شرکت های تاکسی رانی وجود دارند که در حدود 45 دقیقه شما را به مرکز شهر می رسانند. شرکت های تاکسی رانی فعال در این فرودگاه سیر و سفر و بی سیم و شرکت تاکسی رانی لوکس هستند. که هزینه ی حمل و نقل بسته به نوع اتومبیل انتخابی توسط شما متفاوت است. اگر داخل شهر هستید و می خواهید درخواست تاکسی به فرودگاه امام خمینی را بدهید می توانید با شماره های 1804 و 1828 و 1833 تماس بگیرید.

هتل ها

در  این فرودگاه دو هتل لوکس نووتل و ایبیس که توسط شرکت فرانسوی آکور هتل Accor Hotels ساخته شده اند فعالیت میکنند.

هتل پنج ستاره ی نووتل با دسترسی آسان از ترمینال تا هتل تنها 45 دقیقه از مرکز شهر تهران فاصله دارد و امکانات بی نظیری مانند روم سرویس 24 ساعته، ترانسفر فرودگاهی، سالن های ماساژ و همایش، رستوران و کافی شاپ های بین المللی و اینترنت رایگان را به مسافران ارائه می کند. این هتل دارای 296 اتاق و سوئیت است.

هتل 4 ستاره ایبیس در فاصله بسیار کوتاه از ترمینال خروجی فرودگاه واقع شده و پل پیاده رو سرپوشیده از رو به روی ترمینال خروجی تا ورودی هتل گزینه مناسبی برای رسیدن به هتل خواهد بود. این هتل علاوه بر رستوران های بین المللی، دارای سیستم ترانسفر 24 ساعته (هر 20 دقیقه) از هتل به فرودگاه است و تمام اتاق ها به سیستم تهویه و اینترنت رایگان متصلند. این هتل دارای 196 اتاق سینگل، دبل، و ویژه معلولین است.

خدمات رفاهی فرودگاه

  • رستوران برگرلند
  • رستوران هواپیمایی قشم
  • کافه تهران
  • خدمات CIP
  • فروشگاه ها
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0