تحقق رویای پرواز در مراکز آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران !

دسته بندی :مقالات 19 فروردین 1400 dastanpour 4709

خیلی از ما در کودکی رویایی را در سر پرورانده ایم و با آن بزرگ شده ایم. آرزوهای کودکی معمولا دوام زیادی ندارند، ولی رویای پرواز یکی از رویاهای کودکی است که همیشه با ما خواهد ماند. به تازه گی و در چند سال اخیر تحقق رویای پرواز در مراکز آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران امکان پذیر شده است. لازم نیست شما خیلی ثروت مند باشید و یا از سران لشکری کشوری باشید. اگر واقعا پرواز و خلبانی رویای شماست، حتی با درآمد متوسط با یک پس اندازه و برنامه ریزی درست میتوانید خلبان شوید. شاید با خواندن این جملات ذوق زده شده باشید و هیجان پرواز در شما زنده شده باشد. پس حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا به شما بگوییم چطور میتوانید خلبان یک هواپیمای فوق سبک شوید. پس بیایید اول از همه با چند مفهوم آشنا شویم.

هواپیما فوق سبک یا UL چیست؟

هواپیماهای فوق سبک از نظر ظاهر تفاوت چندانی با هواپیماهای ملخی بزرگتر ندارند. اما ظرفیت این پرنده ها معمولا یک نفر و نهایت تا 2 نفر میتواند باشد. اکثر هواپیماهای فوق سبک دست ساز هستند و در کارگاههای شخصی ساخته می‌شوند. البته انواع بسیار متنوع شرکتی و کارخانه ای آن هم موجود است. جالب است بدانید وزن بدون مسافر یک هواپیمای فوق سبک نهایت بین 500 تا 700 کیلوگرم خواهد بود.

آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران

جنس بدنه :

بدنه هواپیماهای فوق سبک از مواد بسیار سبک اما به اندازه کافی مقاوم مانند انواع کامپوزیتها، چوبهاي مقاوم، مواد پلاستیکی وفلزات سبک ساخته میشوند که در نتیجه قیمت تمام شده هر فروند از آنها نیز در قیاس با هواپیماهاي بزرگتر به میزان قابل توجهی کمتر است. شاید جذاب باشد که بدانید با مبلغی بین 250 تا 900 میلیون تومان می‌توانید یک هواپیمای فوق سبک شخصی داشته باشید.

خصوصیات فنی :

از نظر تعداد موتور تک موتور هستند. سیستم موتور پیستونی و ملخ دار است. ملخ ها معمولا 3 تیغه هستند. بنزین مورد استفاده هواپیمای فوق سبک بنزین سوپر (مورد استفاده خودرو) است. ظرفیت باک 80 الی 130 لیتر است که میتوان با آن به مدت/توان پرواز در شرایط هوای نرمال تا 5 ساعت پرواز کرد. ماکزیمم سقف پروازی تا ارتفاع 15000ft خواهد بود. سرعت پرواز این پرنده ها تا 135knts میرسد.

در سالهای اخیر مراکز آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران دوره های زیادی برای معرفی این پرنده ها به افراد علاقه مند برگزار کرده اند. همچنین شرایطی فراهم شده تا افراد بتوانند دوره های خلبانی را به صورت اقساط بلند مدت پشت سر بگذارند تا به رویای خلبان شدن نزیک تر شوند.
هواپیماهای فوق سبک معمولا با اهداف تفریحی و گردشگری، و یا نظارت بر محیط زیست و حفاظت از مناطق استفاده می‌شوند و برای مسافرت و طی مسافت های طولانی کاربرد ندارند.
این هواپیماها مصرف سوخت بسیار پایینی دارند. وسایل و تجهیزات آنها در دسترس است و معمولا از تجهیزات جایگزینی در آنها استفاده می‌شود. از همین رو هزینه های نگهداری آنها نسبت به هواپیماهای ملخی و سبک هم بسیار پایین تر است.

راههای آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران:

خوب تا اینجا یک آشنایی پیرامون هواپیماهای فوق سبک پیدا کردیم. در این بخش میخواهیم به روش هایی که از طریق آن میتوانید پرواز با این پرنده را آموزش ببینید بپردازیم.

آموزش از طریق شبیه سازهای پرواز :

شبیه سازهای پرواز در واقع نوعی سخت افزار هستند که تمام خصوصیات یک هواپیما را دارند. فقط شما به جای پرواز واقعی ، از طریق کنسول های موجود و مانیتوری که به صورت سراسری در مقابلتان دارید و از طریق افزونه های شبیه ساز ، پرواز را تجربه میکنید. البته ناگفته نماند که تمام شرایط شبیه سازی شده است. از مناظر فرودگاهی تا تکانهای هواپیما و حتی گاهی در برخی از مراکز وزش باد را هم میتوانید حس کنید.
یکی از دوره های جذاب در این شیوه دوره پرواز با شبیه ساز پرواز آرنا 22 است که یکی از بهترین راههای آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران محصوب میشود.
شما در این دوره مطالب زیر را فرامیگیرید:

• آموزش مبانی پرواز
• آموزش سطوح کنترل و فرامین پروازی
• قوانین عملیات پرواز با دید (VFR)
• قوانین عملیات پرواز در شب (IFR)
• پرواز در شرایط اضطراری (از دست دادن موتور، از دست دادن ابزارآلات پروازی و …)

این دوره مناسب کلیه افراد علافمند به پرواز می باشد که تمایل دارند خلبانی را آموزش ببینید و تجربه پرواز رو در محیطی امن و بدور از محدودیت های مختلف مالی و جسمی و … داشته باشند، مناسب است.
مدرس این دوره خلبان سروش علی بیگی می باشد که ایشان خلبان ایرلاین، مدرس پرواز و پژوهشگر هوانوردی در حوزه عملیات پرواز هستند و ۸۰۰۰ ساعت پرواز با تایپ ایرباس ۳۲۰ ایرباس ۳۴۰ بویینگ 737 را در کارنامه خود دارد.
این دوره در تهران، شهرک غرب پژوهشگاه هوافضا برگزار می شود. هزینه این دوره 8 میلیون تومان است.

آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک تهران به صورت حضوری و فیزیکی :

در سالهای اخیر آموزشگاههای زیادی در سطح تهران دوره های حضوری پرواز با هواپیماهای فوق سبک را در تهران برگزار میکنند. این مراکز شرایط مختلفی را برای شرکت کننده گان مد نظر میگیرند. مثلا
شرایط سنی که نباید کمتر از 16 یا 18 سال سن داشته باشد
کمترین مدرک تحصیلی دیپلم
نداشتن سابقه ی کیفری
داشتن حداقل قد 165 سانت و سلامت کامل جسمی روحی و… .
ولی در بیشتر مواقع این شرایط خیلی هم سختگیرانه نیستد.
از نظر هزینه بسته به نوع دوره به طور متوسط باید چیزی بین 20 تا 50 میلیون تومان برای یک دوره کامل تئوری و عملی هزینه کنید.
البته بسته به نوع دوره این هزینه ها هم متفاوت است.
برای مثال :
هزینه آموزش خلبانی هواپیماي فوق سبک تهران بسته به نوع دوره به صورت زیرمی باشد:

دورهUL PPLشامل 80ساعت کلاس تئوري40ساعت پرواز
دورهUL CPLشامل 70ساعت کلاس تئوري100ساعت پرواز
دورهUL IPشامل 60ساعت کلاس تئوري50ساعت پرواز

دوره آموزش خلبانی

هزینه کلاسهاي تئوري بین3 الی 5میلیون تومان که هم به صورت خصوصی و عمومی برگزار میشود و هر ساعت پرواز650الی850هزار تومان میباشد.
تعدادی از معروفترین آموزشگاههای خلبانی هواپیماي فوق سبک تهران به شرح زیر هستند :

  • مرکز آرتا کیش
    مرکز ایران هما
    مرکز معراج
    آی آر ارتش
    مرکز پارسیس
    مرکز آموزش مجازی فنون هوایی
    دانش پژوهان هوانوردی ۱۱۰
    سایت خلبان پارسی
    مرکز آموزشی بوتیا ماهان
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0