2
دانلود هواپیما بویینگ 727 برای xplane
boeing 727-200 fjs برای xplane
1 × 30,000 تومان
1 × 80,000 تومان
جمع جزء: 110,000 تومان

اهمیت تجهیزات سخت افزاری برای شبیه ساز پرواز

دسته بندی :مقالات 16 تیر 1400 گروه هوانوردی اسکایتو 3697

سلام خوشحال هستیم که دراین مقاله می‌توانیم مطالب دست اولی را در مورد تجهیزات سخت افزاری شبیه سازهای پرواز خدمت شما ارائه بدهیم.

در این مقاله درباره سخت‌افزار‌هایی که از آن‌ها ما به‌عنوان وسایل کمک‌آموزشی می‌توانیم در شبیه‌ساز‌های پرواز استفاده کنیم، با شما صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید با مقاله اهمیت تجهیزات شبیه ساز پرواز

شبیه‌ساز‌های پرواز برنامه‌هایی بسیار مفصل و جامع و کاملی هستند. این موارد را می‌شود به هر صورتی مورد استفاده قرار داد. همونطور که در مقاله سیر تا پیاز شبیه ساز پرواز گفتیم، چون این برنامه ها برای تعداد زیادی از اشخاص عادی هم در نظر گرفته شده، که نمی‌خواهند خلبان شوند یا آموزش خلبانی ببینند؛ آن‌ها می‌توانند با ساده‌ترین وسایل مثل کیبورد و موس و .. هم ‌پرواز کنند؛

درست که شبیه ساز پروازه اما اینو بدونن که هیچوقت با موس خلبان نمی‌شوید !

اگر شما که خواهان آموزش خلبانی به صورت جدی و استفاده از شبیه‌ساز پرواز به عنوان وسیله کمک آموزشی هستید، بخواهید که از این شبیه‌ساز‌ها به نحو احسن استفاده کنید و واقعا حس خلبانی به شما دست بدهد و شما بتونید آن مواردی که در هواپیما واقعی می‌بینید؛ به هر حال در منزل شبیه‌سازی کنید نیاز به یک سری وسایل و تجهیزات شبیه ساز پرواز دارید.

وسایل و سخت افزار‌ها هزینه بر هستند و باید برای آن‌ها مقداری خرج کرد. بسیاری از افرادی که دوست دارند خلبان بشوند و شوق پرواز دارند، از طبقات متمکن نیستند و امکان مالی ندارند. ولی خب باید سعی کنید که با پس‌انداز پول جمع کنید که اگر لازم شد، این تجهیزات شبیه ساز پرواز را خریداری کنید.

امیدواریم که شما هم بتوانید وسایل را به تدریج فراهم کنید و با آرزو بزرگ خود که پرواز واقعی هست و پرواز با هواپیما واقعی هست، برسید.

استفاده از موس ممنوعقدم اول برای شبیه سازی پرواز در منزل !

از شبیه‌ساز ما می‌توانیم شروع کنیم. یک نکته‌ای که خیلی مهم است، دانستن این است که بعضی از دوستان از من می‌پرسند که آیا داشتند هوم کاک پیت خوب است؟ یعنی مثلا ما یک کاکپیت مثل ۷۳۷ درست کنیم‌ که خیلی از افراد دارند؟

اگر شما در اینترنت جستجو کنید، می‌بینید که در خارج از کشور عده‌ای از علاقه‌مندان پرواز و شبیه‌سازها در خانه‌های خود به اصطلاح هوم کاکپیت ساخته‌اند. این هوم کاکپیت‌ها خیلی اساسی هستند و  وسایل کاملی  و طراحی خوبی دارند. از نظر ظاهر تفاوتی با کاکپیت‌های هواپیماها ندارند. همچنین بعضی از آن‌ها دارای حرکت هستند؛ چون این امکان هم‌اکنون در اختیار افراد عادی است.اما  شما نیاز داشتن این چنین تجهیزات شبیه ساز پرواز حرفه ای برای شروع نیستید.

 آیا خوب هست که هوم کاکپیت داشته‌باشیم؟ مثلا کابین ۷۳۷ در منزل داشته باشیم؟

به نظر خیر! چون شما از این هوم کاکپیت فقط می‌توانید در یک هواپیما استفاده بکنید. مثلا هواپیما ۷۳۷!  حالا شما می‌خواهید یک پرواز vfr بر فراز منطقه‌ای با یک هواپیما پایپر انجام دهید. شما میخواهید یک هواپیما فوق سبک را پرواز دهید. خب این کار دیگر با هوم کاکپیت قابل انجام نیست. بنابراین داشتن هوم کاکپیت به نظر من هیچ حسنی ندارد، مگر برا خلبان‌هایی که فقط برای پرواز با یک نوع هواپیما مایل هستند که در خانه تلاش و فعالیت بکنند.

هوم کاکپیت

موارد مورد اهمیت تجهیزات شبیه ساز پرواز در آموزش

حالا قبل از رسیدن به تجهیزات سخت افزاری شبیه ساز پرواز بهتر است توضیح دوباره درباره شبیه‌ساز ها به شما بدهیم:

ما در مقاله قبلی ( سیر تا پیاز شبیه ساز پرواز که آن در بالا موجود است) شبیه‌ساز‌ها را سه قسمت کردیم.

1) شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت msfs 2020

2) شبیه‌ساز پرواز X-Plane که امروز به ورژن یازدهم از پنجاه و پنج رسیده است.

3) شبیه‌ساز پرواز prepare 3d که به ورژن ۵.۲ رسیده است.

شبیه‌ساز پرواز msfs2020 سری مایکروسافت هر روز در حال تکمیلتر شدن است. هر روز ضعف‌هایی که دارد، برطرف می‌شود و گسترده‌تر و جامع‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

قبلا هم گفته‌بودیم که این شبیه‌ساز برای پرواز‌های vfr بسیار مناسب هست. اما امروز میبینیم هواپیماهایی برای آن تولید کرده‌اند که این هواپیماها کاملا منطبق با واقعيت هواپیماها پرواز می‌کنند و می‌توان از این‌ها برای پرواز های ifr هم استفاده‌کرد. شبیه ساز msfs3 2020 در حال حاضر در حال  فراگیر است و بسیاری از افراد به سمت این به سیمولیتور نقل‌ مکان می‌کنند و از X-Plane11 و prepare 3d محبوبتر هست. سعی میکنیم‌ که سخت‌افزارهایی که با این برنامه کار می‌کنند، که اکثر سخت‌افزارهای تولید شده با آنها کار می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

برای استفاده از شبیه سازهای پرواز کمک آموزشی به چه تجهیزاتی در شبیه ساز پرواز نیاز داریم؟

اولین سخت‌افزاری که ما نیاز داریم رایانه هست. موضوع رایانه این نیست که گران قیمت باشد؛ رایانه باید CPU قوی و gpu قوی داشته باشد. یعنی CPU که داریم کارت گرافیک هم در کنارش داریم. اگر CPU قوی باشد و gpu آن قوی نباشد، این به کار ما نمی‌آید. تصویر دارای پرش خواهد بود که به درد کار خلبانی واقعی نمیخورد. اگر gpu قوی باشد و CPU ضعیف باشد، ما دچار مشکل میشویم چون CPU قدرت پردازش تصویر را ندارد و نمیتواند به اصطلاح هم‌ پا با کارت گرافیک gpu خودش را منطبق کند؛ لذا دوباره ما همین پدیده را خواهیم داشت. یعنی شما یک کارت گرافیک خیلی قوی و گران قیمت بخرید، اگر cpu قدرت زیادی نداشته باشد این دچار ! می‌شود. یعنی گلوگاه بطری که اجازه ارسال اطلاعات از CPU به gpu را نمیدهد.  بنابراین باید هماهنگ باشد. موضوع این هست که CPU و gpu باید به صورت هماهنگ عمل کنند و یکی که ضعیف باشد، دیگری را ضعیف نکند.

اصل مطلب هم طبیعتا gpu  هست ولی باید در تطابق و هماهنگی با gpu نیز باشد. خب این یک مورد مربوط به رایانه یا کامپیوتر بود.

نمایشگر ها اهمیت ویژه ای در شبیه سازی پرواز دارند :

سپس  به وسایلی می‌رسیم که این تصویر را نشان مي‌دهند. الان همین‌طور که می‌بینید، من از ۳ مانیتور استفاده میکنم. این ۳ مانیتور می‌توانند به این لحاظ مورد استفاده قرار بگیرند، که مثلا کل ۳ مانیتور تصویر کاک بیت را   به صورت کاملا عریض نشان بدهند. این خیلی قشنگ و زیباست و کارا است؛ ولی ما میتونیم یک مانیتور مرکزی رو برای نشان دادن کاک بیت یا هواپیما از بیرون مورد استفاده قرار بدهیم و یک یا دو مانیتور دیگر را برای کارهای دیگر استفاده کنیم. برای مثال اینجا که الان نقشه little map رو می‌بینید که خوشبختانه این برنامه رایگان هست و آن را می‌توانید دانلود کنید و مورد استفاده قرار دهید. موقعیت هواپیما را در تمام جهان به صورت دقیق نشان می‌دهد. همچنین موقعیت فرودگاه‌ها، وضع هوا، میزان باد، میزان بارش، هواپیماهایی که در اطراف پرواز می‌کنند را به صورت کامل نشان می‌دهد.

همچنین ما می‌توانیم که از شبیه‌ساز بخواهیم که پروازهای واقعی در لحظه را که در آسمان واقعی در حال انجام هست، آن‌ها را نشان بدهد. مثلا این یکی از چیزهایی هست که ما می‌توانیم در مانیتورهای دوم و سوم ببینیم. مانیتور بعدی می‌تواند به ما به اصطلاح دستگاه‌هایی که مربوط به هدایت هواپیما می‌شود را به صورت مجزا نشان بدهد. مثلا رادار هواپیما دستگاه GPS یا دستگاه کنترل فرکانس‌ها و…

برنامه های با اهمیت شبیه سازهای پرواز کمک آموزشی :

یک برنامه دیگر که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد Navige raf هست. یک برنامه تمام چارت‌های این‌ها را به ما نشان می‌دهد. به‌روز هست و موقعیت هواپیما بر روی این چارت‌ها را هم نشان می‌دهد یعنی فقط این نیست که شما فقط چارت را ببینید. هواپیمای خود را هم به صورت یک پیکان روی این نقشه می‌بینید که هر لحظه روی این چارت حرکت می‌کند و نحوه فرود شما را روی این چارت نشان می‌دهد. بنابراین ما می‌توانیم از ۱ یا ۳ یا حتی ۴ رایانه در اختیار داشته باشیم. غیر از این‌ها همان‌طور که اینجا می‌بینید، ما می‌توانیم از تبلت ها استفاده کنیم. تبلت ها هم همین کارها را انجام ميدهند. تمام این تصاویر را که مانیتور مثلا کاک بیت نشان می‌دهد و دائم این‌ها را زیر نظر داشتند، این باعث خستگی خلبان می‌شود و نمی‌گذارد که صحنه بیرون را ببیند و اگر بیرون را میبینیم نمی‌گذارد که داخل را ببینیم. بنابراین میتوانیم از وسایل بیرون هواپیما استفاده کنیم برای دیدن چیزهایی که لازم داریم.

این‌ها مواردی بود که در اصل مربوط به خود رایانه و نمایشگر میشد. ما حتی اگر پرینتر هم لازم داشته باشیم و پرینتر هم لازم خواهید داشت. زمانی که در هواپیما مسافربری بوئینگ چیزی را پرینت میکنیم. به عبارت بهتر می‌توان تمام اجزا هواپیما را هم به صورت تصویر در رایانه دید هم به صورت سخت‌افزاری در دستگاه های مجزا تماشا کرد.

برای شبیه سازی کامل پرواز بیشتر بدانید و عمل کنید :

این که فقط یک نفر که معلم شما باشد و تئوری بگیرید و این که فقط حفظ کنید کافی نیست. شما باید نظم و کنجکاوی داشته باشید. وقتی من درباره یک برنامه با شما صحبت میکنم شما همین کلمه را باید در اینترنت جست‌و‌جو کنید و ببینید چه هست و چه کاری می‌کند. شما اگر کنجکاو نباشید، خلبان خوبی نمی‌شوید. باید چنان اشتیاقی داشته باشید که هرطور شده هر مفهوم تازه ای را بفهمید و از طریق اینترنت و کتاب و استاد آن را بفهمید.

معرفی اجزای شبیه ساز پرواز آموزشی :

به سراغ قسمت دوم مقاله که معرفی تک تک سخت‌افزارهایی هست که می‌توانند به شبیه‌ساز های پرواز متصل بشود و در آموزش پرواز مورد استفاده ما قرار گیرد میرویم.

اگر میخواهیم واقعا خلبانی را با شبیه‌ساز پرواز آموزش ببینیم یا آموزش بدهیم؛ اولین و مهمترین سخت‌افزار یوک هست.

معرفی ابزار یوک در شبیه ساز سخت افزاری پرواز :

یوک هواپیما یا استیک که ما در هواپیماهای بزرگ و کوچک یا در هواپیماهای آکروباتیک و نظامی به آن ساید استیک‌ها می‌گوییم و اگر در کنار ما  باشد به آن  سنتراستیک‌ها می‌گوییم. در وسط صندلی خلبان در میان دو پای خلبان  قرار می‌گیرد که بیشتر در هواپیماهای نظامی و هواپیماهای آیروباتیک برای این که بتوانند خیلی سریع کار هدایت هواپیما انجام بدهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساید استیک‌ را مثلا در هواپیما مسافربری آیرباس می‌بینیم. در هواپیما آکروباتیک و نظامی هم سنتراستیک‌ها را می‌بینیم.

ویژگی های یوک :

سخت افزار های مورد نیاز شبیه ساز پرواز

اول به موضوع یوک می‌پردازیم. یوک حساسیتش نسبت به ساید استیک‌ها کمتر است، بنابراین دقیق‌تر است. یعنی ما متوجه می‌شویم که به اصطلاح یوک را در اختیار داریم که در هواپیماهای کوچک و بزرگ ‌مورد  استفاده قرار می‌گیرد، حرکتش را به چپ و راست و جلو و عقب می‌بینیم. بنابراین می‌توانیم دقیق‌تر هواپیما را با آن هدایت بکنیم.

اگر این دو وسیله یعنی یوک یا استیک را نداشته باشیم که در کامپیوتر به آن جوی استیک می‌گوییم، می‌توانیم  آموزش پرواز به وسیله شبیه‌ساز را فراموش بکنیم. چون این یکی از وسایلی هست که باید داشته باشیم و هدایت هواپیما با صفحه کلید و ماوس مطلقا نمی‌تواند مفید باشد.

یوک یا جوی استیک ؟

اگر خریداری یوک برای ما مقدور نباشد، چون قیمت آن نسبتا بیشتر هست می‌توانیم از جوستیک استفاده کنیم؛ حتی هواپیماهایی که دارای یوک هستند در واقعیت به هر حال می‌شود با جوستیک می‌توان هدایت کرد. به هر حال یکی از این دو وسیله را باید داشته باشیم. اگر هیچ کدام از این‌ها را نداشته باشیم، آموزش با شبیه‌ساز امکان‌پذیر نیست.

خب با یوک و جوستیک ما هواپیما را حول محور طولی و عرضی می‌توانیم حرکت دهیم. اما هواپیما را وقتی بخواهیم حول محور عمودی حرکت بدهیم، نیاز داریم به داشتن پدال!

ابزار پدال در شبیه ساز سخت افزاری پرواز :

پدال‌های هواپیما هرکدام به صورت مستقل عمل می‌کند. دو قسمت دارد یک قسمت کل پدال حرکت می‌کند. وقتی پدال چپ به جلو داده می‌شود، پدال راست به عقب می‌آید و برعکس. یک قسمت از پدال هم بالای پدال هست که وقتی آن را فشار میدهیم، تک به تک می‌توانیم آن را استفاده کنیم. وظیفه آن، این است که بتوانیم ترمز بگیریم، وقتی که هواپیما در حال تاکسینگ کردن یا در حال حرکت بر روی باند هست و هرکدام از ترمزها  به صورت مجزا به چرخ های سمت راست یا چپ را باعث ایستادن می‌کند. همچنین داشتن پدال برای حرکت دادن هواپیما حول محور عمودی که بر روی زمین برای گرفتن ترمز به کار می‌رود.

اهرم های تراتل در سیمولاتور پرواز :

اهرم‌های تراتل را شما در این جا می‌بینید. الان من دو دستگاه را به هم متصل کردم برای هواپیمایی که دارای ۲ موتور هست، بنابراین ۲ تا تراتل ۲ تا پراپلر ۲ میکسچر به اضافه سوییچ‌ها را ما در این جا داریم. شما می‌توانید یکی از این لورها داشته باشید که شامل ۳ اهرم می‌شود. یکی تراتل و  یکی میکسچر و دیگری پراپلر هست. اگر هر دو را به هم وصل کنید، برای هواپیما دو موتوره می‌توانید استفاده کنید.

خب این ابزاری هست که برای آموزش مهم هست. تنها چیزی که اهمیت زیادی دارد که حتما باید موجود باشد ، یوک و استیک و پدال هست. این موارد لازمه کار خلبانی به وسیله شبیه‌ساز هست.

ابزار کنترل اتوماتیک خلبانی هواپیما :

دستگاه بعدی، دستگاه کنترل خلبان اتوماتیک هواپیما هست که ما به وسیله این دستگاه می‌توانیم به خلبان اتوماتیک ارتفاع سرعت عمودی و سرعت خود هواپیما و کورس هواپیما را تعیین بکنیم و نشان‌دهنده هم آنها را به ما نشان می‌دهد. هر کدام از این موارد را می‌توانیم به صورت مجزا روشن و خاموش بکنیم.

این ابزار قابلیت اتو تراتل هم دارد که برای هواپیمایی که سنگین تر هستند، مناسب است.

تریم که ما به خصوص برای پیچ و برای این که سر هواپیما را بالا و پایین بدهیم و فشار الویتور را از روی دست خود برداریم، دارای یک حلقه است و به غیر از آن میتوانیم با سوئیچ موجود فلت ها را در درجات مختلف باز بسته کنیم.

سیستم رادیویی از تجهیزات سخت افزاری شبیه ساز پرواز :

دستگاه دیگر، دستگاه رادیو‌های ما هست که شامل دو رادیو بالا و پایین است که به وسیله آن می‌توانیم کانال های مختلف را را تنظیم کنیم.

یکی را به حالت استندبای بگذاریم و دیگری را به حالت فعال در بیاوریم. یکی را روشن بکنیم و یکی را خاموش بکنیم. تمام این موارد به وسیله این دستگاه امکان‌پذیر هست.

داشتن یک تبلت یا حتی یک تلفن همراه هوشمند می‌تواند به ما کمک کند تا برنامه های جانبی و حتی برخی نشان‌دهنده‌های هواپیما را اگر فضای محدودی در در نمایشگر کامپیوتر دارید ، بخشی از نشان‌دهنده‌ها را در دسترس ما قرار بدهد و ما آن‌ها را ببینیم و مورد استفاده قرار دهيم.

بنابراین حتی از تلفن همراه هم در این رابطه می‌توان استفاده کرد.

همه ابزار و وسایل نهایتا باید سینک و شبکه شوند

به هر حال ما می‌توانیم همه وسایل را به کامپیوتر وصل بکنیم و مورد استفاده قرار بدهیم؛ اما مهمترین مورد این هست که چه بودجه‌ای را می‌توانیم برای این کار داشته باشیم و چقدر می‌توانیم هزینه کنیم. اگر نتوانستید همه این وسایل را تهیه کنید، نباید ناراحت باشید.

تنها وسیله ای که خیلی خیلی مهم است دستگاه یوک هست و جوی استیک است که خود جوی استیک هم به تنهایی کافی است و می‌توانبه قیمت بسیار مناسبی آن را در بازار تهیه کرد. بنابراین مورد گران قیمتی نیست.

سخن اخر :

با این حال اگر بخواهید تمام مراحل‌ خلبانی را به طور کامل بیاموزید نیاز هست به این که وسایل و دستگاه‌های شما هم کامل باشد تا بتوانید مثل یک هواپیما واقعی آن وسایل را مورد استفاده قرار بدهید.

نمونه ای از تجهیزات شبیه ساز پرواز

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
2