5 نکته کاربردی اموزش مکالمات خلبانی که حتما باید بدانید!{هک یادگیری}

دسته بندی :مقالات, آموزشی 16 فروردین 1400 dastanpour 3168

اگر فردی هستید که به خلبانی علاقه دارید و یا مشغول فراگیری این کار هستید حتما با مکالمات خلبانی هم سر و کار داشته اید. مکالمات خلبانی گفت گوهایی هستند که بین برج مراقبت پرواز یا واحد کنترل و خلبان در جریان هستند. با توجه به فرمول خاص و فرهنگ واژگان اختصاصی در این گفت و گو، اموزش مکالمات خلبانی برای هر فردی که قرار است روزی در کابین هواپیما کار هدایت را انجام بدهد ضروری است. دراین مقاله قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که باعث خواهد شد روند اموزش مکالمات خلبانی برای شما بسیار سریع تر پیش برود.

اهرم های موفقیت در اموزش مکالمات خلبانی:

1- گوش کنید و گوش کنید و گوش کنید :

در اموزش مکالمات خلبانی مانند هر مهارت دیگری که پیرامون اموزش یک زبان باشد، شنیدن و با خاطر سپردن موضوع بسیار مهمی است. حتی اگر شما هیچ دانشی از زبان انگلیسی ندارید گوش کردن یک فایل صوتی و یا دیدن یک فیلم به زبان اصلی می‌تواند معجزه کند. در مورد مکالمات بین خلبان و برج مراقبت این موضوع از اهمیت دو چندانی برخوردار است. چون جدای این که مکالمات به زبان انگلیسی هستند، از فرمول و فرمت خاصی هم پیروی میکنند که خاص این موضوع است. یک راه بسیار عالی برای تقویت گوش در این زمینه گوش کردن به مکالمات واقعی خلبانان است. برای این کار می‌توانید به سایت https://www.liveatc.net  سری بزنید و به فایلهای صوتی موجود گوش کنید.

برج مراقبت

2- از منحنی یادگیری خلبان دانشجویی برای اموزش مکالمات خلبانی استفاده کنید :

برای همه ی خلبان ها پیش آمده که وقتی برای اولین بار هدست خلبانی را روی سرشان میگذارند استرس بگیرند. این موضوع کاملا طبیعی است. استرس این که واژه یا کلمه یا اصطلاحی را غلط بگویید یا نا به جا از آن استفاده کنید. ولی این نگرانی بی مورد است.در واقع همه ی اینها بخشی از پروسه اموزش مکالمات خلبانی است و همه ی تیم پرواز به این موضوع واقف هستند پس سعی کنید که راحت باشید. منحنی یادگیری خلبان دانشجویی درواقع تکنیکی است که شما در ابتدای مکالمه به برج مراقبت یا مرکز کنترل ترافیک هوایی اعلام میکنید که یک خلبان-دانشجو هستید. در این حالت اگر اشتباهی هم از شما سر بزند مسئول کنترل با روی باز آن را برای شما اصلاح می‌کند و نکات کاربردی و تکمیلی اموزشی را هم حتما برای شما خواهد گفت.

3- استفاده از شبیه ساز پرواز :

اگر در منزل یا مدرسه خلبانی‌تان از شبیه سازهای پرواز استفاده می‌کنید، این موقعیت عالی برای شما خواهد بود. در افزونه های شبیه ساز پرواز شما به راحتی می‌توانید اموزش مکالمات خلبانی را از طریق سیستم شبیه ساز گفت و گوش خلبان و برج مراقبت در اختیار داشته باشید. در این حالت شما در شبیه ساز پرواز می‌نشینید و همه چیز شبیه یک هواپیمای واقعی است. از طریق افزونه شبیه ساز هم فضای فرودگاه و گفت و گوی بین خلبان و برج کنترل در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

4- از منابع معتبر استفاده کنید:

امروزه رفرنس ها و منابع معتبری در بستر اینترنت برای اموزش مکالمات خلبانی موجود هست. از انواع هندبوک ها و راهنما تا ویدیوهای آموزشی یوتیوب و پادکست ها. استفاده از همه این منابع کمک بسیار بزرگی به پیشرفت و بالارفتن سطح مکالمات خلبانی در شما خواهد داشت. سعی کنید از یک راهنمای کامل در همه اوقات استفاده کنید و با خود همراه داشته باشید. راهنمای The Aeronautical Information Manual (AIM) یکی از بهترین مواردی است که میتواند به شما کمک کند تا در همه ی مواقع به جواب درست برسید.

5- از زبان استفاده کنید:

مهمترین نکته در بین نکات اموزش مکالمات خلبانی، استفاده از کلمات و فرمول ها و ساختارهایی است که فراگرفته اید. برای مثال مدتی زمان خواهد برد تا شما به این ساختار عادت کنید:

خلبان:
Mehrabad Ground, Good Morning, EP-ABC, radio Check on 119.6
How Do you Read?
کنترلر:

EP-ABC,Good Morning, Mehrabad Ground, Reading you 5

پس سعی کنید این موارد را به شکل های مختلف تمرین کنید. مثلا میتوانید با یکی دیگر از دانشجوهای دوره از طریق یک تماس تلفنی و با استفاده از هدست گوشی موبایلتان، مکالمات خلبانی را شبیه سازی کنید.

اموزش مکالمات خلبانی

بعلاوه این نکته را به خاطر داشته باشید که افزایش مهارت زبانی شما تاثیر مستقیم در بالارفتن توان شما در مکالمات خلبانی خواهد داشت. پس سعی کنید در دوره های زبان انگلیسی و یا نشست های بحث آزاد شرکت کنید.

شما برای اموزش مکالمات خلبانی از چه روش هایی استفاده می‌کنید؟

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0