فوت وفن خلبانی با شبیه ساز پرواز- مسیریابی با VOR

دسته بندی :آموزشی, مقالات 6 مرداد 1400 dastanpour 4278

خلبانی با شبیه ساز پرواز از لحاظ فنی ، تفاوتی با خلبانی با هواپیمای واقعی ندارد. تمام اصول و استاندارد ها یکی هستند. اصطلاحات و تکنیک ها مشابه هستند و فقط تجربه ی شخصی متفاوتی خواهد داشت. در هنگام پرواز مسیریابی یکی از موارد بسیار مهم محسوب می‌شود. برای مسیریابی چه در خلبانی با سیمولاتور پرواز و چه هواپیمای واقعی، مواردی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

(میتوانید ویدیو کامل این آموزش را با بیان هنرمندانه استاد خلبان مشرق زمینی ، در انتهای این صفحه مشاهده کنید)

اولین گام در مسیریابی پرواز :

ابتدا بهتر است با واژه VFR آشنا شویم. VFR یا همان Visual flight rules به معنای پرواز براساس قوانینی با دید معمولی می‌باشد. هنگامی که قصد پرواز با حالت VFR را داریم، ابتدا مسیر موردنظر خود را روی نقشه مشخص نموده و تمامی نقطه نشان‌های روی نقشه را انتخاب می‌کنیم. درنظر داشته باشید که برروی نقشه عوارضی نظیر کوه‌ها، جنگل‌ها، رودها، جاده‌ها، دکل‌های برق و … وجود داشته و می‌توانیم تمامی آن‌ها را مشخص نمائیم. هنگام پرواز، آن‌چه که در بیرون مشاهده می‌کنیم و آن‌چه که برروی نقشه موجود می‌باشد، قابل انطباق با یکدیگر می‌باشند.

مطلبی که در اینجا از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد اینست که هیچگاه با یک رفرنس پرواز ننمائید. این موضوع بدان معناست که هنگام پرواز، همواره توجه خود را به جزئیات بیش از یک مورد بر روی نقشه و آن چیزی که در بیرون مشاهده می‌نمائید معطوف کنید. بهتر آن است که دو تا سه مورد را روی نقشه انتخاب نموده و این موارد را با جزئیات بیرون به طور همزمان مطابقت دهید. این موضوع از گمراهی شما، هنگام پرواز جلوگیری می‌نماید.

با توجه به تمامی این مواردی که ذکر شد، مسیریابی نموده و پرواز خود را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر، شهر به شهر و یا فرودگاهی به فرودگاهی دیگر انجام می‌دهیم. این مطالب مربوط به پرواز براساس قوانینی با دید معمولی می‌باشد.

مسیر یابی در پرواز و شبیه سازی پروازپرواز در حالت IFR و VFR در خلبانی با شبیه ساز پرواز و هواپیمای واقعی :

در پرواز IFR یا همانInstrument Flight Rules که به معنای پرواز با دید کور است، پرواز توسط دستگاه‌های ناوبری داخل هواپیما صورت می‌گیرد. از آنجائیکه در هواپیماهای مسافربری، ارتفاع هواپیما زیاد بوده و امکان مشاهده نقطه نشان‌های بیرون وجود ندارد، لذا برای پرواز از روش IFR استفاده می‌شود. در این مطلب به جزئیات VFR خواهیم پرداخت.
پس همانطور که ذکر شد در پرواز VFR (با دید معمولی)، براساس نقطه نشان‌هایی که روی زمین مشاهده نموده و تطابق دادن آنان با نقشه، پرواز را انجام می‌دهیم. بهتر است بدانید درصورت گم‌شدن و یا اطمینان خاطر بیشتر، لوازمی با نام وسائل ناوبری یا کمک ناوبری وجود دارد.

وسایل ناوبری هواپیما چگونه کار می‌کنند؟

این وسائل مبتنی بر ایستگاه‌هایی بر روی زمین جهت راهنمایی خلبانان و هواپیماهایشان ساخته شده است. یکی از این ایستگاه‌ها که به اصطلاح VOR یا همان Very high frequency omni-directional range نامیده می‌شود. شما در شبیه سازهای سخت افزاری پرواز این وسایل را به صورت فیزیکی خواهید داشت.

این ایستگاه‌ها سیگنال‌هایی را به دور خودشان منتشر نموده و سپس توسط گیرنده داخل هواپیماها که بر روی یک نشان‌دهنده به نام CDI یا همان Course Deviation Indicator که موقعیت مکانی هواپیما را بر روی صفحه نشان می‌دهد، دریافت می‌شود. در خلبانی با شبیه ساز پرواز شما همه ی این امکانات را در کاکپیت موجود دارید.
از برخی کابردهای این دستگاه‌های ناوبری، زمانی است که آب‌وهوا از حالت VMC به IMC تبدیل شده، بدان معنا که در هنگام پرواز هوا ابری و دگرگون شده، و یا گرد و خاک و ذرات معلق در هوا دیده شده و دید ما را مختل می‌نماید.

همچنین زمامی که امکان یافتن مسیر برای ما مقدور نیست و و یا به اصطلاح دچارvertigo شده‌ایم و مواردی که داخل نقشه و بیرون هست را نمی‌توانیم انطباق دهیم، این دستگاه‌های ناوبری گزینه‌ای مناسب می‌باشد.

اهمیت دستگاه VOR  در ناوبری هواپیمای واقعی :

همانطور که ذکر شد یکی از وسایل ناوبری که براساس فرستنده‌ای که بر روی زمین ارسال شده با نامVOR نامگذاری شده است. جالب است بدانید تعداد این دستگاه‌ها در جهان حدود 3000 عدد بوده و 46 عدد آن متعلق به ایران می‌باشد. همچنین هزار عدد از این دستگاه در ایالات متحده وجود دارد.

در اینجا سوالی که پیش می‌آید اینست که در جهانی که GPS ها با رشد و کاربرد قابل ملاحظه‌ای روبرو شده و این امکان برای همگان فراهم شده تا در هر جای جهان که هستند از طریق گوشی‌هایشان موقعیت خود و هواپیما را مشخص کنند، چه نیازی به VOR می‌باشد.

چرا هنوز VOR ها کاربرد دارند ؟

برای روشن شدن موضوع مثالی خواهیم زد، زمانی که با وجود دستگاه ماشین حساب، هنوز به کودکان اصول ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را آموزش می‌دهند. در اختیار قرارندادن ماشین حساب به کودکان از آن جهت است که آنان عمیقاً با مفاهیم ریاضی آشنا شوند.
دستگاه‌های قدیمی دیروز ما، امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.این دستگاه‌های قدیمی در سراسر جهان و حتی در کنار دستگاه‌های مدرن داخل هواپیما و همچنین خلبانی با شبیه ساز پرواز در توافق با یکدیگر کاربرد دارند.

یادگیری طرزکار این دستگاه‌ها، همان حکم یادگیری جمع و تفریق ریاضی برای کودکان را دارد. همچنین جالب است بدانید در زمان امتحان و هم هنگام پرواز واقعی، از این سیستم‌ها استفاده می‌شود. این سیستم‌های VOR ، بخش بزرگی از آموزش را به خود اختصاص داده است.

دستگاه VOR یک سیستم می‌باشد که ایستگاه‌های فرستنده آن در سرتاسر نقاط زمین کارگذاشته شده است. این ایستگاه‌ها، سیگنال‌هایی براساس فرکانسVHF منتشر می‌نمایند.

خلبانی با شبیه ساز پروازامواج VOR  چکونه توسط هواپیما دریافت و یا در شبیه سازهای سخت افزاری پرواز معادل سازی می‌شوند؟

همانطور که می‌دانید هر فرستنده‌ای نیاز به گیرنده‌ای دارد. این گیرنده در داخل هواپیما یک دستگاه رادیویی بوده که با علامتNav مشخص می‌شود. به طور مثال فرکانس ایستگاه VOR موردنظر خود را که در “انارک” می‌باشد بسته، و گیرنده هواپیما آن فرکانس‌ها را دریافت می‌نماید. و نشان‌دهنده‌ای با نام CDI، موقعیت هواپیما را به ما نشان می‌دهد.
در اینجا قصد داریم با زبانی ساده به شما آموزش دهیم که چگونه بدون سیستم GPS و با کمک ایستگاه‌های VOR و از طریق سیگنال آن، به سمت آن ایستگاه پرواز کنید. احتمالاً با این موضوع موافق هستید که در کتاب‌های درسی انگلیسی و فارسی و وب‌سایت‌هایی که پرواز را به شما آموزش می‌دهند، این آموزش را به طرز پیچیده و نامفهومی که دانشجو را سردرگم می‌نماید و کارآیی دستگاه را درک نخواهد کرد، بیان می‌کنند.

در زمان‌های گذشته که امکان خلبانی با شبیه ساز پرواز پرواز وجود نداشت. ساعات گرانبهای پرواز صرف یادگیری طرزکار دستگاه CDI و فرکانس‌ها و همچنین تشخیص و شنیدن مورس کدها می‌شد. این موضوعی نابخردانه در آن زمان به شمار می‌رفت و موجب اتلاف هزینه‌ای بالا و افت یادگیری دانشجو می‌گشت.

آموزش قدم به قدم پرواز به سمت ایستگاه VOR در شبیه سازهای پرواز و هواپیمای واقعی :

امروزه با گسترش تکنولوژی در سراسر جهان، این امکان برای دانشجو فراهم شده که در منزل و بدون حضور در هواپیما و صرف هزینه‌های گزاف برای پرواز و سوخت، آموزش ببیند. امروز قصد داریم تنها در ۱۵ دقیقه، به زبانی ساده به شما یاد دهیم که چگونه به سمت ایستگاه VOR پرواز نمائید. البته به شرط داشتن یک نقشه که موارد زیر در آن مشخص شده باشد: ایستگاه VOR، فرکانس ایستگاه- VOR مکان ایستگاه VOR- مورس کدهای ایستگاه .

این آموزش به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که چگونه به سمت ایستگاه VOR پرواز نموده و به ایستگاه موردنظر خود رسیده و تحت هیچ شرایطی نظیر سردرگمی و یا از کارافتادن GPS هیچگاه در آسمان گم نشوید.

تفاوت GPS و VOR :

GPS دستگاهی است که خارج از جو زمین و در فضا، سیگنال‌هایش را بر روی زمین ارسال می‌کند.اما VOR دستگاهی است که از زمین به سمت هواپیما، سیگنال‌های خود را ارسال می‌نماید. حتماً دقت داشته باشید که بهتر است در ایران هیچگاه GPS را به عنوان دستگاه اولیه ناوبری استفاده ننمائید. زیرا ماهواره‌های GPS ها تحت نظارت وزارت دفاع آمریکا بوده و با مدیریت آنان، کار می‌کنند. همچنین هرلحظه این امکان وجود داشته که امریکائیان ماهواره‌های خود را از کار انداخته، اگرچه که این احتمال بسیار ناچیز می‌باشد. اما درصورت وقوع این اتفاق، بایستی توسط دستگاه VOR و سایر دستگاه‌های ناوبری که در دسترس‌مان است، پرواز را انجام دهیم.

در شبیه ساز پرواز هم باید مانند یک خلبان واقعی فرکانس های رادیویی را برای مسیریابی هوایی انجام دهیم و از این نظر تفاوتی بین سیمولاتور پرواز و یک هواپیمای واقعی نیست.

پس از توضیحات مفصلی که در رابطه با VOR ذکر شد، به توصیف آموزش پرواز در داخل شبیه سازهای سخت افزاری پرواز خواهیم پرداخت.

قدم به قدم برای مسیریابی پرواز از طریق VOR  :

ابتدا از فرودگاهی بلند شده، یک ایستگاه VOR را مشخص کرده و به سمت آن پرواز خواهیم کرد. شما در هرجای جهان که باشید، به شرط داشتن نقشه، فرکانس VOR و مورس کد VOR، مکان VOR بر روی نقشه، شبیه ساز نرم افزاری پرواز ( که به بازی های شبیه ساز پرواز هم معروف هستند) در خلبانی با شبیه ساز پرواز یا خلبانی با سیمولاتور پرواز و یا هواپیمای واقعی، می‌توانید به سمت ایستگاه VOR پرواز کنید.

پیش به سوی لوبک آلمان :

پرواز آموزشی ما موقعیتی در شمال کشور آلمان خواهد بود. قرار بر این است که از فرودگاه لوبک در شمال آلمان بلند شده و به سمت ایستگاه VOR در هام که در مجاورت هامبورگ قرار دارد، پرواز خواهیم کرد. فرودگاه لوبک، باند ۲۵ و ۰۷ داشته که ما قصد داریم از باند ۰۷ آن بلند شویم. هر خلبانی VFR ای که با دید پرواز می‌کند، نیاز به یک نقشه VFR دارد. به این نقشه Aeronautical Chart نیز گفته می‌شود. نقشه VFR ای که ما برایتان درنظر گرفته‌ایم مربوط به آلمان شمالی می‌باشد.

به زمان انتشار نقشه دقت کنید :

و ما می‌توانیم زمان انتشار نقشه و جدید بودن نقشه را از تاریخ درج‌شده بر روی آن مشاهده نماییم. نقشه‌ای که ما بر روی آن کار خواهیم کرد مربوط به سال ۲۰۱۹ می‌باشد. سپس بایستی به مقیاس نقشه توجه ویژه‌ای داشت، در اینجا Aeronautical Chart مربوط به آلمان شمالی با مقیاس ۱ به پانصد هزار می‌باشد. دو خط در بالای نقشه خواهیم دید که به عنوان خطوط مقیاس بوده که به کیلومتر و nautical miles، فاصله ما را نشان می‌دهند.

برای آنکه بدانیم هرکدام از این خطوط چه مقدار فاصله را نشان می‌دهند از خط‌کشی استفاده می‌نمائیم. به طور مثال، اگر خط کش را در قسمت nautical miles قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که هر 7.5 سانتی‌متر حدود 20 nautical milesو یا عددی معادل 36 کیلومتر می‌باشد. بنابراین با این نقشه هر 7.5 سانتی‌متر را معادل nautical miles درنظر گرفته و مقیاس‌های کوچکتر از آن را می‌توانیم محاسبه نمائیم.

مکان یابی در خلبانی با شبیه ساز پروازمکان یابی فرودگاه مقصد در نقشه شبیه ساز یا هواپیما :

فرودگاه لوبک را در نقشه پیدا نموده، ملاحظه می‌نمائیم که چند فرکانس و چند عدد و مشخصات فرودگاه لوبک قابل مشاهده است و شما فرودگاه را به صورت خطی در میان یک دایره خواهید دید. همچنین جهت باند در این نقشه قابل ملاحظه می‌باشد. سپس ایستگاه VOR هام را روی نقشه پیدا می‌کنیم. این ایستگاه ورتک می‌باشد بدان معنا که در کنار VOR تکن هم دارد که برای نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که توسط یک مربع و شش‌ضلعی درون آن نشان داده می‌شود. در خلبانی با شبیه ساز پرواز هم دقیقا این موارد بازسازی شده است.

فرکانس آن ۱۱۳.۱۰ بوده و مورس کد آن چهار نقطه، نقطه، خط، خط، خط می‌باشد. حتماً این موارد را برای مراجعات بعدی یادداشت می‌کنیم. در کنار این ایستگاه، شهر هامبورگ و فرودگاه اصلی آن که دارای دو باند می‌باشد را مشاهده می‌کنیم. تعدادی عدد را در کنار آن خواهیم دید که مشخصات فرکانس و … این فرودگاه می‌باشد.

مبدا و مقصد پرواز را مشخص کنید :

هدف ما این است که به وسیله دستگاه VOR از لوبک بلند شده و به ایستگاه VOR در هام برسیم. برای محاسبه فاصله تا ایستگاه هام، نقشه را باز نموده و عدد صفر خط‌کش را روی فرودگاه لوبک قرار می‌دهیم و به سمت ایستگاه VOR هام انطباق می‌دهیم. مشاهده می‌کنیم که فاصله این دو ایستگاه VOR توسط خط‌کش، عدد ۷.۵ سانتی متر یا همان ۲۰ ناتیکال مایل و ۳۶ کیلومتر که در قبل ذکر شد، می‌باشد.

طول مدت پروازتان را محاسبه کنید:

براساس این ۳۶ کیلومتر و سرعت هواپیما که حدود ۱۲۰ نات خواهد بود، می‌توانیم زمان رسیدن به این ایستگاه را محاسبه نماییم که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. اگر دسترسی به نقشه کاغذی ندارید، جای نگرانی نیست. در خلبانی با شبیه ساز پرواز می‌توانیم از اپلیکیشن Little NavMap استفاده کنیم. بر روی این اپلیکیشن و نقشه‌های آن، تمامی فرودگاه‌های جهان، تمامی فرکانس‌ها، مشخصات فرودگاه‌ها و … مشخص شده است. می‌توانیم تمامی مشخصات لوبک از قبیل پارکینگ هواپیماها، ترمینال، تاکسی وی‌ها و … را مشاهده کنیم.

پس از پیداکردن ایستگاه VOR هام که در نزدیکی فرودگاه هامبورگ قرار دارد، فرکانس و مورس کد را بر روی نقشه مشاهده خواهید کرد. همچنین موقعیت ایستگاه نسبت به فرودگاه لوبرک و فرودگاه هامبورگ نیز قابل ملاحظه می‌باشد. درنظر داشته باشید که به کمک این اپلیکیشن، می‌توانیم فاصله فرودگاه لوبک تا ایستگاه هام را محاسبه نمائیم. از طریق نشان‌دهنده ماوس، محاسبه فاصله ایستگاه هام تا فرودگاه لوبک امکان پذیر می‌باشد .

نقشه و نرم افزار مسیریابی پرواز (یک سر و دو سودا)

این کار مشابه محاسبه اندازه‌های روی نقشه کاغذی به کمک خط‌کش می‌باشد. همچنین برخی از مشخصاتی که اپلیکیشن محاسبه می‌نماید، قابل مشاهده می‌باشد.
به طور مثال اگر قصد پرواز از سمت ایستگاه هام به فرودگاه هامبورگ را داریم، به راحتی می‌توانیم از طریق این اپ فاصله میان آن و مدت زمان موردنیاز را محاسبه نماییم. پس از توجیه دانشجو در اتاق بریفینگ، بررسی نقشه‌ها و یادداشت فرکانس و کد مورس‌ها، سوار هواپیما خواهیم شد. هواپیما در پارکینگ مخصوص پارک شده است. فراموش نکنیم در هنگام خلبانی با شبیه ساز پرواز باید همه ی موازین یک پرواز واقعی را رعایت کنیم.

انتخاب هواپیما در نرم افرار شبیه ساز پرواز :

هواپیمایی که امروز با آن پرواز پرواز خواهیم داشت هواپیمای SS9 179 است. وزن تیک آف این هواپیما حدود ۱۲۷۵ کیلو است. بدین معنا که با احتساب وزن مسافران، بار، بنزین و …، به هنگام آمدن بر سر باند، تیک آف با وزن ۱۲۷۵ کیلوگرم انجام خواهد گرفت. همانطور که در پیش ذکر شد فرکانس ایستگاه VOR هام ، عدد ۱۱۳.۱۰ بوده که که ما برروی رادیوی خود این فرکانس را خواهیم بست. اگرچه درنظر داشته باشید به دلیل حضور روی زمین، درصورتی که عوارضی وجود داشته باشد، این فرکانس به سرعت گرفته نخواهد شد.

خارج کردن سیمولاتور سخت افزاری پرواز از حالت استندبای :

در این هنگام، می‌بایست، دستگاه را از حالت استندبای به اکتیو تغییر دهیم. مشاهده می‌کنیم که دستگاه گیرنده ما فرکانس هام را گرفته است، این موضوع به این دلیل است که هیچگونه عوارضی مابین ما و ایستگاه وجود ندارد. پس همانطور که ذکر شد از فرودگاه لوبک تا ایستگاه هام عوارضی وجود ندارد پس فرستنده آن نیز قوی می‌باشد. اگر روی دکمه NAV روی رادیو فشار دهیم، صدای مورس کد هم خواهیم داشت.

پس اگر فرکانس موردنظر گرفته‌شده باشد و سیگنال‌های رادیویی از VOR دریافت شود، اگر دکمه NAV را فشار بدهیم صدای مورس کد را می‌شنویم. حتی اگر شما با مورس کد آشنایی نداشته باشید، می‌توانید آن را پس از چندبار گوش‌دادن درک نموده و با مفاهیم نقطه و خط آشنا شوید.

دقت داشته باشید که در این زمان ما درنظر می‌گیریم که برروی زمین سیگنال‌های ایستگاه VOR را دریافت نمی‌کنیم چون به طور عادی بایستی حتماً ارتفاع بگیریم. ولی به این دلیل که مابین فرودکاه لوبک و ایستگاه VOR هام، عوارضی وجود ندارد، ما موفق به گرفتن این فرکانس شدیم.

تیک آف، پرواز و سیگنال :

در حالت معمول هنگام خلبانی با شبیه ساز پرواز اینطور فرض می‌گیریم که ابتدا بایستی پرواز و تیک اف را انجام داده و ارتفاع بگیریم، و به هنگام ارتفاع این فرکانس‌ها را دریافت خواهیم کرد.
در طرف چپ، نشان‌دهنده CDI قرار داشته که همانطور که ملاحظه می‌کنید علامت NAV بر روی آن دیده می‌شود. یعنی این بدان معناست که این دستگاه به وسیله GPS کار نمی‌کند. مثلثی را بر روی صفحه مشاهده خواهیم کرد که با نام to-From از آن یاد می‌شود. هنگامی که نوک این مثلث، به طرف بالا باشد یعنی به سمت to و اگر به طرف پایین باشد، به سمت From است که در ادامه این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در این لحظه از باند ۰۷ فرودگاه لوبک ما پرواز خود را انجام می‌دهیم. هوا ابری و همراه با کمی رعدوبرق می‌باشد. اما خوشبختانه ما با باد زیاد و یا turbulence مواجه نیستیم.
در امتداد باند ۰۷رولینگ می‌کنیم و هنگامی که به سرعت لازم برای تیک اف رسیدیم، چرخ را بلند کرده و پرواز را آغاز می‌نمائیم. دقت داشته باشید که به بلندکردن چرخ جلو،Rotate می‌گویند. با سرعت عمودی حدوداً ۵۰۰ پا در دقیقه، ارتفاع گرفته تا به ارتفاع مطمئن ۱۰۰۰ پا برسیم. هنگامی که به ارتفاع مطمئن ۱۰۰۰ پا رسیدیم، گردش به سمت راست یعنی همان سمتی که ذکر کردیم ایستگاه هام در آن حدود قرار دارد، خواهیم داشت.

نشانگرهای اطلاعات پروازی را با دقت چک کنید:

همانطور که ذکر شد این عدد مابین ۲۷۰ و ۱۸۰ درجه بوده و ما حد متوسط را ۲۲۵ درجه درنظر می‌گیریم. فعلاً کماکان درنظر خواهیم گرفت که با دستگاه VOR سیگنالی دریافت نکرده‌ایم، تنها کاری که بایستی انجام دهیم این است که به طور مطمئن ارتفاع گرفته و به ارتفاع مطمئن ۱۰۰۰ پا از سطح زمین برسیم. پس از رسیدن به آن ارتفاع، می‌توانیم گردش خود را به سمت راست (از سمتی که برج مراقبت برای ما درنظر گرفته است) انجام دهیم.

به یاد بیاورید که بر روی نقشه Little NavMapوضعیت هواپیما به طور کامل نشان داده می‌شود. و به راحتی می‌توانیم وضعیت آن را مشاهده نمائیم. همچنین به برخی از مشخصات مانند موقعیت هواپیما، ارتفاع، سرعت، وضعیت هوا، باد و … دسترسی خواهیم داشت.

زمانی که در ارتفاع ۲۰۰۰ پا قرار گرفتیم، که در واقع ارتفاع پرواز ما به سمت ایستگاه هام خواهد بود، در آن جا به موضوع VOR و چگونگی عملکرد نشان‌دهنده‌های مربوط به آن خواهیم پرداخت. هنگام رسیدن به ارتفاع ۲۰۰۰ پا، هواپیما را Straight & Level نموده و به صورت مستقیم و افقی پرواز را انجام می‌دهیم که در نقشه Little NavMap آن را مشاهده خواهیم کرد.

نرم افزار راهبردی در خلبانی با سیمولاتور پروازپرواز به سمت VOR :

در این قسمت قصد داریم که با نحوه پرواز به سمت ایستگاه VOR هام آشنا شویم. ابتدا بایستی اطمینان یابیم که فرکانس ایستگاهی که آن را دریافت می‌کنیم عدد ۱۱۳.۱۰ باشد و اینکه کد مورسی که شنیده می‌شود مربوط به همین ایستگاه می‌باشد. بدین منظور دکمه Nav را فشار داده، مورس کد را می‌شنویم. شنیدن مورس کد صحیح، بدین معناست که فرکانس صحیح ایستگاه را بسته‌ایم و به اصطلاح با ایستگاهی که درنظر داریم و نه ایستگاه دیگری، در حال کار هستیم.

دقت داشته باشید که بستن عدد ۱۱۳.۱۰ کافی نمی‌باشد، بلکه بایستی اطمینان یابیم که فرکانس را دریافت می‌کنیم. سپس به سراغ CDI رفته و دکمه OBS مربوط به آن را به اندازه‌ای گردانده تا نوک فلشTo و from به طرف بالا و با حرف To نشان داده شود.

پس از گرداندن، مجدداً دکمه را می‌چرخانیم تا needle ای که مشاهده می‌کنیم در وسط نشان دهنده CDI قرار گیرد. سپس بالای صفحه را برای خواندن عدد بررسی خواهیم کرد. در این هنگام عدد ۲۵۷-۲۵۸را می‌خوانیم. سپس زمانی که جهت دقیق (۲۵۷-۲۵۸) را مشاهده نمودیم، هواپیما را به همان جهت (به طور مثال در اینجا به سمت راست) یعنی ۲۵۷-۲۵۸ خواهیم گرداند.

کار کردن با نیدل و حلقه OBS  در شبیه ساز سخت افزاری پرواز :

اگر needle کمی به سمت راست متمایل شد، می‌توانیم مجدداً حلقه OBS را گردانده تا در وسط قرار گیرد. در این هنگام خواهیم دید که عدد ۲۶۰ نشان داده می‌شود. پس بایستی هواپیما را به طور دقیق در جهت مغناطیسی ۲۶۰ تنظیم نمائیم.

در این قسمت هواپیما را بر روی نقشه Little NavMap مشاهده می‌کنیم. دقت داشته باشید در پرواز واقعی از نقشه و GPS استفاده نمی‌کنیم. در این مطلب تنها برای درک موضوع از این نقشه کمک می‌گیریم.
در این بخش، با نزدیک‌شدن هواپیما به سمت ایستگاه، خواهیم دید که needle به سمت چپ گرایش پیدا می‌کند. البته بهتر است بدانید هرچقدر به سمت ایستگاه نزدیک شوید، حرکت Needle به سمت راست یا چپ گرایش پیدا می‌نماید.

حتماً این موضوع را می‌دانیم که براساس زمانی که از پیش تعیین کردیم، این اتفاق و گرایش needle به راست یا چپ، بایستی اتفاق افتاده و دقت داشته باشید که در این زمان نبایست needle را chase کنیم (نباید به دنبال needle بگردیم به این دلیل که در حال نزدیک شدن به ایستگاه هستیم).

جابه جایی TO:FROM :

به محض اینکه بر روی ایستگاه رسیدیم، مشاهده خواهیم کرد که علامت to و From جای خود را با یکدیگر عوض می‌نمایند. To به From تبدیل شده و همچنین needle هم به سمت چپ و یا راست CDI می‌چسبد و این بدان معناست که ما از روی ایستگاه عبور کرده‌ایم.

نگاهی به DME خواهیم کرد. اگر تا به اکنون عدد DME کاهش پیدا می‌کرد، از اینجا به بعد، این عدد افزایش خواهد یافت، زیرا ما مجدداً در حال فاصله‌گرفتن از آن هستیم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

  1. abbas گفته؛
    20:28 1400/06/16

    سلام
    عالی بود مرسی

    • گروه هوانوردی اسکایتو گفته؛
      08:28 1400/06/17

      سلام عباس عزیز خوشحالیم که رضایتتون رو جلب کردیم

  2. بهراد قاسمی گفته؛
    21:40 1401/08/28

    سلام چرا ویدیو ی استاد پخش نمیشه؟

    • گروه هوانوردی اسکایتو گفته؛
      12:39 1401/08/29

      بهراد جان سلام مورد رو بررسی کردیم و برطرف شده احتمالا مشکل مقطعی در اینترنت و سرورها پیش اومده بوده که الان برطرف شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0