هواپیمای استراتولانچ بزرگترین سازه بشر که پرواز می کند

دسته بندی :مقالات 9 شهریور 1398 گروه هوانوردی اسکایتو 2689

سلام به همه خیلی خوبه که میتونم دوباره  در مجله آموزشی اسکایتو مطلبی بنویسم و با شما به اشتراک ‌بزارم. موضوع امشب هواپیمای استراتولانچ بزرگترین هواپیمای جهان هست. بزرگترین هواپیمای جهان دو بدنه داره و اندازه بال هاش رو گفتند اندازه زمین فوتبال هست. کسایی که استراتولانچ رو ساختن قصد داشتن به نیروی جاذبه زمین غلبه کنند و به این طریق ماهواره به فضا بفرستند و به صنعت هوا و فضا کمک کنند. خوب برای منم سوال بود چه کسایی این هواپبمارو ساختن، ایده اولیه ساخت ی ک چنین هواپیمای غول پیکری به ذهن چه کسی رسیده و چطور پروژه ساختش طی شد

طراح اولیه استراتولانچ کیست؟

کشورهای پیشرفته همیشه دنبال دغدغه ها و راه های جدید برای کم کردن هزینه و صرفه جویی در مصرف انرژی هستند اما اینکه یه ماهواره راحت بره و هزینه کمتری در فرستادن ماهواره ها به شرکت های فضایی اعمال بشه، برای آدمای کمی مسئله هست. اما پل آلن  یکی از کسایی که با ایده هاش مایکروسافت رو بنیان گذاری کرد به موضوع ساخت هواپیمای استراتولانچ با فکر به اینکه از چه راهی میتونه هزینه پرتاب ماهواره رو کمتر کنه رسید و طرح اولیش رو پایه ریزی کرد در طول اجرای پروژه پل آلن فوت کرد، اما شرکت هوا و فضایی به کار خودش ادامه داد و با تلاش زیاد این هواپیما رو‌ ساخت و به پرواز درآورد و درکار خودش موفق بود.

دلیل ساخت استراتولانچ چه ربطی به ماهواره دارد

اول مطلب هم گفتم کسایی که این هواپیما ی غول پیکر استراتولانچ رو ساختن، قصدشون پرتاب ماهواره به فضا بود. اما اینکه استراتولانچ چیکار به پرتاب ماهواره داره این مهم است برای اینکه فضا پیمایی از سمت زمین به فضا حرکت کنه نیاز داره تا به نیروی جاذبه زمین غلبه کنه که این غلبه کردن به سوختن سوخت خیلی زیادی نیاز داره.  اما وقتی این راکت یا موشک حامل ماهواره پرتاب به فضا تا ارتفاع زیادی و ‌بعد از اونجا پرتاب بشه دیگه اون نیروی جاذبه برای غلبه وجود نداره و اونموقع سوخت زیادی مصرف نمیشه که این خودش کمک خیلی زیادی به شرکت های هوا فضا برای پرتاب موشک و همینطور حفظ سوخت های موجود میباشد.

این هواپیمای بزرگ و عظیم الجثه قراره راکت های پگاسوس ایکس ال رو حمل کنه و برای پرتاب به ارتفاع بالاتری ببره. دانشمندان و طراحان درصدد هستن که سکوی پرتابی هم روی بال این هواپیما بسازند تا پرتاب فضا پیما به فضا آسانتر شود. درواقع سازندگان و طراح اولیه  هواپیمای استراتولانچ این هواپیما را برای ارائه خدمات به شرکت ها و کشورهایی که قصد پرتاب فضا پیما به فضا را دارند ساخته است.

هوپیمای استراتولانچ

چرا بزرگترین هواپیمای جهان استراتولانچ هست

حمل راکت برای پرتاب به فضا کار آسانی نیست و اینکه وسیله ای بتواند این وزن از محموله را تحمل کند باید دارای استحکام و قدرت کافی باشد همچنین برای اینکه راکت باید به فضا پرتاب شود باید در فضای باز و بر روی بال هواپیما قرار بگیره به همین دلیل ساده استراتولانچ بزرگترین هواپیمای جهان هست. برای اینکه به این مقیاس صحیح برسند طول هر بال اون رو ۱۱۷متر گرفته اند که یک هواپیما با یک بدنه نمیتونه چنین تعادلی رو برقرار کنه برای همین از دو بدنه هواپیما استفاده کردند که طول هر کدوم از بدنه ها احتمالا ۷۳متر هست و. ارتفاع و بلندی هواپیما هم۱۵متر و این با اینحاله که بزرگترین هواپیمای تجاری هم طول بالش ۷۰متره و وزن باری که استراتولانچ میتونه تحمل کنه حدود ۲۰۰الی ۵۰۰تن هست که واقعاً وزن زیادی برای تحمل کردنه.

ویژگی های فنی استراتولانچ

وقتی از هواپیما یا وسیله ای صحبت میکنیم که قصد معرفی آن را داریم برای عده ای سوال میشه که این بزرگترین هواپیمای جهان چند تا موتور داره، چجوریه تا چه ارتفاعی بالا میره،  چند تا خلبان داره راکت های پرتاب موشک به فضا کجای این هواپیما قرار میگیره که خوب کنجکاوی جالبی هست که به راحتی میشه جوابش رو داد در زیر اندک اطلاعاتی از تعداد چرخ، موتور، بدنه، تعداد خلبان، وزن هواپیما، وزن قابل حمل، ارتفاع رها سازی فضا پیما و….. برای شما پیدا کردم و یادداشت کردم امیدوارم تا حدودی حس کنجکاوی افرادی که چنین سوالاتی براشون پیش اومده رو  برطرف کنه.

طول هواپیما:۷۳متر

طول بال هواپیما:۱۱۷متر

ارتفاع:۱۵متر

وزن خالی هواپیما:۲۲۶.۷۹۶کیلوگرم

وزن ناخالص بدون بارگیری خارجی یعنی راکت:۳۴۰.۱۹۴کیلوگرم

وزن فرود:۵۸۹.۶۷۰کیلوگرم

توان بارگیری:۲۵۰۰۰۰کیلوگرم

حداکثر سرعت:۸۵۳کیلومتر در ساعت

محدوده شعاع هواپیما:۱۸۵۲کیلومتر

محدوده هواپیما:۲۵۰۰کیلومتر

تعداد چرخ:۲۸چرخ

تعداد موتور:۶موتور توربو

بخش مرکزی بین دو بدنه بر روی بال توانایی بارگیری ۲۲۰تن بار را دارد که راکت ها در بین دو بال قرار میگیرند. این هواپیمای با دو بدنه تنها یک خلبان و یک مهندس پرواز دارد که این پو نفر در کابین سمت راست قرار میگیرند و کابین سمت چپ خالی بوده و فاقد فشار میباشد. امیدوارم تا حدودی برخی ابهامات و سوالات احتمالی شما برطرف شده باشه و اطلاعات کمی درمورد هواپیمای استراتولانچ بدست اوره باشید.

هوپیمای استراتولانچ

زمان پرواز استراتولانچ

همیشه نتیجه یک کار بسیار بزرگ پر اهمیت بوده و زمان برای آن تعیین میکنیم و سعی میکنیم در آن زمان تعیین شده کار را به اتمام برسانیم از این رو در ابتدای ساخت پروژه استراتولانچ زمان پرواز این هواپیمای بزرگ و عظیم سال ۲۰۱۷گفته شده بود و پل آلن نیز همین تخمین را زده بود اما  با وجود اینکه مشکلات زیادی در راه ساخت چنین سازه های بزرگی وجود داره در این سال هواپیمای استراتولانچ پرواز نکرد بلکه چند تست زمینی خود را گذرانده بود و تنها دراین سال به دیگران معرفی شد و درواقع از آن رونمایی شد.

در سال ۲۰۱۸استراتولانچ تست های زمینی خود را با حداکثر سرعت ۲۲۰پشت سر گذاشت که سازندگان اون ادعا کردند این هواپیما در اخرین تست خودش موفق بوده و دماغه آن تا حدودی از سطح زمین بلند شده اما بازهم در اون تاریخ زمان قطعی پرواز استراتولانچ ‌رو تعیین نکردند تا بالاخره امسال این هواپیمای بزرگ به مدت دو ساعت در آسمان پرواز کرد و شرکت سازنده اون اعلام آمادگی این هواپیما برای خدمت رسانی به کشورها و شرکت هایی که فضا پیما به فضا پرتاب میکنند را دارد. اولین محموله ای که توسط استراتولانچ در مدار زمین قرار میگیره در سال ۲۰۲۲پرتاب میشه. اما  این شرکت در حال ساخت سکوهای پرتابی با وزن شش هزار کیلوگرم هست که پرتاب فضا پیما از روی بدنه این هواپیما انجام بشه. این هواپیما آزمایشات و تست های لازم درمورد احتراق و آتش سوزی را با موفقیت پشت سر گذاشته  و اکنون اماده ارائه خدمات میباشد.

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0