استفاده از شبیه ساز پرواز چه مزیتی برای خلبانان دارد؟

دسته بندی :مقالات, آموزشی 10 شهریور 1400 گروه هوانوردی اسکایتو 2720

با وجود این‌که هیچ چیزی مانند عمل واقعی کنترل فرمان هواپیما نیست، استفاده از شبیه ساز پرواز می‌تواند راهی عالی برای آموزش پرواز به خلبانان باشد. امروزه محصولات و برنامه‌های شبیه ساز پرواز زیادی وجود دارند و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در توسعه نرم‌افزارها و صفحه‌های نمایش به این معنی هستند که شبیه سازهای پرواز امروزه دیگر همان شبیه سازهای قدیمی چند دهه پیش نیستند. بنابراین مزیت شبیه ساز پرواز برای کسانی که به دنبال یادگیری هوانوردی و مجوز خلبانی خود هستند، بسیار زیاد است.

مفهوم شبیه ساز پرواز

شبیه ساز پرواز (flight simulator) هر نوع سیستم الکترونیکی یا مکانیکی است که با شبیه‌سازی مجازی رفتار و شرایط یک هوانورد، برای آموزش خلبانان به کار می‌رود. شبیه ساز پرواز به هیچ یک از شرایط محیطی واقعی بستگی ندارد و به خلبان این امکان را می‌دهد تا یک مرحله خاص از تمرین پرواز خود را تکرار کند.

مزیت-فلایت-سیمولاتورتاریخچه شبیه ساز پرواز

اولین شبیه سازهای پرواز در انگلستان طی یک دهه پس از اولین پرواز اورویل و ویلبر رایت در انگلستان ساخته شدند. آنها طوری طراحی شده بودند که خلبانان بتوانند مانورهای ساده هواپیما را در سه بعدِ دماغه بالا یا پایین، بال چپ بالایی و راست پایینی یا بالعکس و خم شدن به چپ یا راست شبیه‌سازی کنند.

اولین شبیه ساز پرواز برای خلبانان که واقعاً کارآمد بود را یک خلبان و مربی پرواز به نام اد لینک در سال 1927 اختراع کرد و نام آن را مربی لینک (Link Trainer) گذاشت. این شبیه ساز پرواز، یک کابین خلبان کامل را شبیه‌سازی کرد و تجربه‌ای ارزشمند و بدون خطر از پرواز واقعی را به خلبانان تازه‌کار عرضه کرد.

مزایای شبیه ساز پرواز در خلبانی

شبیه سازهای پرواز امروزی (از جمله FSX) از زمان عرضه شبیه ساز پرواز Link Trainer تا به کنون پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند؛ چراکه طراحی و گرافیک آنها بسیار واقع‌بینانه هستند و روی انواع دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های تمام حرکت محصور مانند Redbird FMX CTI، موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ و Xbox قابل نصب و اجرا هستند. از این رو، انواع مزیت شبیه ساز پرواز برای خلبانان به شرح زیر است:

  • آموزش پیشرفته پرواز

شبیه سازهای پرواز امروزی این امکان را برای خلبان فراهم می‌کنند که بتوانند مهارت‌های اولیه و پیشرفته خود را در محیطی امن و مقرون‌به‌صرفه بیاموزند. علاوه بر این‌که مبتدیان آموزش خلبانی می‌توانند از شبیه سازی پرواز برای یادگیری اصول اولیه استفاده کنند، خلبانان باتجربه هم می‌توانند از آموزش‌هایی که حین شبیه سازی پرواز فرامی‌گیرند، سود ببرند. شبیه سازهای پرواز مدرن دارای گزینه‌های سفارشی متنوعی برای آموزش مناسب انواع هواپیما و رتبه‌بندی‌های آنها هستند. و این باعث شده تا مزایای شبیه ساز پرواز در خلبانی افزایش پیدا کند

  • مزیت-بازی-شبیه-ساز-پروازتمرین ماندن در کابین خلبان

خلبانانِ خوب می‌دانند که باید در کابین خلبان تیز و دقیق بمانند. حفظ و تقویت قدرت‌های تخصصی شما به‌عنوان یک خلبان، مهارت‌های شما را تقویت می‌کند، خطرات را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بهترین خلبان ممکن باشید. شبیه ساز پرواز در واقع روشی مقرون‌به‌صرفه برای تمرین مهارت‌های معمول و به ندرت استفاده شده در خلبانی است.

  • تمرین ارتباطات رادیویی خلبانی

درک اصول ارتباطات رادیویی برای خلبانان مهم است، اما می‌تواند چالش برانگیز هم باشد؛ چراکه گاهی اوقات حتی خلبانان پرسابقه هم تلاش زیادی می‌کنند تا با سرعت بالای ارتباطات ATC (مخفف Air traffic control به معنای کنترل ترافیک خطوط هوایی) همگام شوند. شبیه‌سازهای پرواز گزینه‌های زیادی را برای کمک به شما در تمرین تکنیک رادیویی مناسب و مهارت‌های ارتباطی ATC مورد نیاز برای پرواز ایمن ارائه می‌دهند.

  • مهارت‌های ناوبری

دیگر مزیت یک شبیه ساز پرواز می‌تواند به خلبانان کمک کند تا مهارت‌های ناوبری VFR (مخفف Visual Flight Rules به معنی پروازهای مبتنی بر هدایت پرواز با دید) و IFR (مخفف Instrument Flight Rules به معنی پروازهای مبتنی بر هدایت پرواز با دستگاه) خود را بهبود بخشیده و تقویت کنند. بنابراین اگر قصد دارید یک سفر بین‌المللی با هواپیما انجام دهید یا به مقصدی ناآشنا پرواز کنید، می‌توانید دقبل از انجام آن از شبیه ساز پرواز برای تمرین مسیر پرواز خود استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای شبیه ساز پرواز در خلبانی ناوبری است، تمرین ورود به خطوط هوایی و اجرای روش‌های پرواز با دستگاه‌ها و تجهیزات ناوبری است.

فوت وفن خلبانی با شبیه ساز پرواز- مسیریابی با VOR

  • مدیریت ریسک در شرایط اضطراری هواپیما

شاید بزرگ‌ترین کاربرد آموزش خلبانان با استفاده از شبیه سازی پرواز، توانایی تمرین و آمادگی خلبان برای مواقع اضطراری هنگام پرواز و سناریوهای پرخطر، بدون تهدید خطر واقعی باشد. در یک پرواز شبیه‌سازی‌شده، شما می‌توانید اشتباهاتی را مرنکب شوید که امکان ارتکاب آنها در هواپیمای واقعی غیرممکن است. شبیه سازی پرواز به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید  قرار گرفتن در شرایط اضطراری دقیقاً چه حسی دارد و چگونه باید با خیال آسوده با آن مقابله کنید.

  • کسب اطلاعات بیشتر در زمان کمتر

یک مطالعه نشان داده است که یک ساعت آموزش خلبانی با استفاده از شبیه ساز پرواز به اندازه دو ساعت آموزش در هواپیمای واقعی ارزش دارد. این بدان معناست که شما می‌توانید با یادگیری از طریق شبیه سازی پرواز، در یک بازه زمانی کوتاه، اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ این موضوع کل فرآیند یادگیری زا را از نظر زمان و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

  • امکان تمرین پرواز در هر زمان

آموزش پرواز در هواپیما به‌طورکلی با محدودیت شرایط جوی مانند نور و آب و هوا همراه است. اما یک کاربرد شبیه سازی پرواز برای خلبانان این فرصت است که در هر زمان از روز و صرف‌نظر شرایط جوی، به تمرین پرواز بپردازند.

موارد گفته‌شده فقط بخشی از مزایای شبیه ساز پرواز در خلبانی را دربرمی‌گیرد؛ بنابراین استفاده از گزینه‌ای بسیار مدرن و مناسب برای آموزش خلبانی محسوب می‌شود.

شما می توانید در وبسایت گروه هوانوردی اسکایتو انواع شبیه ساز های پرواز FSX, P3D, Xplane11, FS2020  را به همراه افزونه های آنها دانلود و لذت یک پرواز با کیفیت را تجربه کنید.

منبع: britannica

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0