دانستی های جالب درباره تجهیزات خلبانی هواپیمای جنگنده

دسته بندی :مقالات, آموزشی 1 تیر 1400 dastanpour 8688

یکی از جالب ترین نکاتی که شما را به تعجب وا می دارد، لباس خلبانان هواپیمای جنگنده است. به خصوص اگر به خلبانی علاقه دارید، احتمالا دانستن تجهیزات خلبانی هواپیمای جنگنده برایتان لازم باشد. پس با اسکایتو همراه باشید تا جالب ترین نکات را راجع به تجهیزات خلبانی هواپیماهای جنگنده با هم بخوانیم.

یک خلبان جنگنده، هوانوردی است که برای نبرد در آسمان آموزش می بیند. در واقع این خلبان، با هواپیماهای جنگی دیگر در آسمان آموزش ویژه دیده تا مبارزه کرده و بجنگد. همانطور که از اسمش پیداست یک خلبان جنگنده، دارنده هواپیمای جنگنده است که با بقیه هواپیماها متفاوت است. در این میان، در صورتی که خلبان جنگنده ای حداقل پنج هواپیما را در آسمان سرنگون کرده باشد، به او لقب خلبان تک خال می دهند.

پذیرش این شغل ویژگی های خاصی دارد. برای مثال بایستی از لحاظ فیزیکی، سلامت و قوای ذهنی کاملا آماده و بدون مشکل باشید تا شانس بیشتری برای پذیرش در این شغل داشته باشید.

نکاتی از تجهیزات خلبانی هواپیمای جنگنده که پس از خواندن، حتما تعجب خواهید کرد!

خلبان جنگنده ابتدا زیرپوش های نخی به تن می کند تا در صورت آتش سوزی، لباس به بدن او نچسبد. روی زیر پوش یک لباس خلبانی یک تکه مخصوص می پوشند که از جنس نومکس است. نومکس در برابر آتش مقاوم است و می تواند تا دمای 400 درجه سلسیوس را تحمل کند. رنگ استاندارد این لباس بایستی سبز باشد. البته در برخی از واحد ها مانند منطقه خلیج فارس این لباس به رنگ برنزه خاکی نیز است.

لباس خلبانی یک تکه به راحتی با زیپ بسته می شود. چسب های نر و ماده و هشت جیب استانداردهای لازم برای لباس محسوب می شود. سپس دستکش های بلند و مقاومی در برابر آتش همچون GS/FRP-2 زیر  لباس خلبانی نومکس می روند که با چسب های نر و ماده در ناجیه مچ به خوبی بسته می شود.

تجهیزات خلبانی هواپیمای جنگنده

 

چرا پوتین های سیاه در لباس های خلبان های جنگنده مرسوم نیست ؟

در ناو هواپیمابر همواره این خطر وجود دارد که چیزی روی پاهای خلبان سقوط کند. خلبان پوتین های ایمنی به پا می کند که دارای پنجه های فولادی است تا از پاهای او هنگام برخورد با چیزهای دیگر محافظت کند.

در هنگام فرود های سخت، حفاظت از مچ پای خلبان اهمیت زیادی دارد. جالب است بدانید در چترهای نجات ورزشی با سرعت 15 فوت بر ثانیه به زمین می رسید. در حالی که با چتر نجات نظامی ، سرعت فرودتان 22 فوت در ثانیه خواهد شد.  در میان خلبان های جنگنده رنگ پوتین قهوه ای یکی از محبوب ترین رنگ ها است.

دیگر تجهیزات خلبانی هواپیمای جنگنده

 

در زمان مانورهای با شتاب بالا که فشار زیادی به پاها و شکم وارد می شود، برای حفظ جریان خون خلبان از لباس جی استفاده می شود. لباس جی به خلبان این امکان را می دهد تا مانورهایی با نیروی گرانش جی = 7 را به خوبی انجام دهد. بدون اینکه هوشیاری اش را از دست دهد.

این لباس از طریق یک لوله به داخل هواپیما وصل شده است. لباس به یک سامانه حساس به شتاب مجهز شده و در صورت نیاز هوا را به داخل لباس می فرستد. خلبان می تواند باد شدن لباس را کنترل کند و از آن جایی که دراز کردن پاها در کابین یک هواپیمای جنگنده سخت است، به این ترتیب با پر و خالی کردن فشار باد می تواند خود را ماساژ دهد. دور تا دور لباس جی یک جلیقه استفاده می شود که دارای سگک و بندهای بسیاری است. کمی تنگ و دست و پا گیر بوده که خلبان بایستی خود را با آن وفق دهد.

تجهیزات خلبانی هواپیمای جنگنده

جلیقه در چهار نقطه به صندلی هواپیما محکم متصل می شود. این جلیقه، علاوه بر اینکه از دو سمت سینه به چتر نجات خلبان مجهز است، تجهیزاتی همچون چراغ قوه، چاقوی تاشو، رادیو، بطری آب، چراغ چشمک زد، منور، سوت، قطب نما و آیینه هم به عنوان تجهیزات بقا در خود نگهداری می کند.

کلاه ایمنی خلبان نیز از بدنه ای از جنس گرافیت لمینت شده که دارای هدفون های یکپارچه، ویزور شفاف و بند چانه است. البته برای تجهیزات برقراری تماس و گیره اتصال ماسک اکسیژن هم سفارشی سازی شده است. ماسک اکسیژن خلبان نیز علاوه بر اکسیژن رسانی، دارای یک میکروفن است.

جمع بندی

با هم بخشی از تجهیزات خلبانی هواپیماهای جنگنده را بررسی کردیم. با اسکایتو همراه باشید تا با انواع لوازم خلبانی و جدیدترین تجیهزات و نوآوری ها را در زمینه خلبانی و هواپیما آشنا شوید. شما چه تجهیزات دیگری از خلبان های جنگنده می شناسید؟

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در پیج اینستاگرام اسکایتو

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0